Worlds and Beings – un inexplicabil produs pentru export

Am așteptat câteva zile până să scriu aceste gânduri în speranța că voi vedea ceva reacții la știrea conformă căreia în data de 19 decembrie se va lansa la Institutul Cultural Român antologia Worlds and Beings, cuprinzând 25 de povestiri science-fiction scrise de autori români și traduse în limba engleză. Dar este o liniște totală, astfel că voi vorbi eu… din nou.

Voi chiar ați citit atent cuprinsul, așa-i? De asta îmi era și frică. L-ați citit și nu ați găsit nimic în neregulă cu el. Faptul că apar doar 5 povestiri scrise de femei nu este ceva pe care să-l observați. Faptul că potrivit acestei antologii practic doar bărbații scriu literatură speculativă în România, nu este ceva care să vă preocupe. Faptul că având această mentalitate v-ați integra foarte bine în lumea civilizată de acum mai bine de 100 de ani, s-ar putea să vă deranjeze puțin, dar nu cred că foarte mult.

M-am bucurat foarte tare când am văzut coperta, pentru că în conversațiile pe care le am, apar mereu cereri pentru literatură speculativă românească în engleză. Însă niciodată n-aș putea recomanda Worlds and Beings cititorilor de SF în limba engleză, adică acelora care citesc antologii de Gardner Dozois, Kelly Link, Jonathan Strahan, Ellen Datlow, Rich Horton sau Ann & Jeff VanderMeer, antologatori care oferă paritate în majoritatea cărților lor de mai bine de 10 ani.

Dacă antologia realizată de Horia Gârbea ar fi fost în limba română, atunci ar fi fost doar o reflexie a stării science-fiction-ului românesc sau a mentalității antologatorului (cam ceea ce s-a întâmplat cu Best of proza scurtă a anilor 2000 realizată de Marius Chivu, o antologie care reflectă acei ani, însă până la urmă scuza nu este prea grozavă, în condițiile în care antologatorul fie putea să aleagă același număr de lucrări scrise de bărbați și de femei (de ex. 5 cele mai bune lucrări scrise de bărbați și 5 de femei), fie să renunțe în totalitate la proiect în condițiile în care mai puțin de jumătate din populația țării este reprezentată în carte).

Măcar Marius Chivu a lăsat antologia doar în românește. Însă Worlds and Beings este o paradă în fața străinilor a unei inechități dezgustătoare, care nici măcar nu trezește reacții în țară. Și să nu vă faceți nici un fel de iluzii: indiferent de valoarea textelor va fi desființată afară.

În loc să exportăm așa ceva, cred că mult mai bine ar fi fost să stăm cuminți în banca noastră, să ne facem temele în limba română și să deschidem ușa musafirilor doar în momentul în care putem oferi egalitate, normalitate și calitate. Depășește puterea mea de înțelegere ușurința cu care oferim pentru export în anul 2015 un asemenea produs.

Dar probabil că-mi răcesc gura degeaba… din nou. Însă voi continua să spun aceste lucruri în speranța că peste câțiva ani voi avea ocazia să laud antologiile în engleză realizate de Horia Gârbea pentru că oferă lumii șansa de a se delecta cu arta făcută de întreg poporul român, nu doar de jumătate din acesta. Până atunci vă las și mă duc să continui lectura lui The Memory Garden de M. Rickert și Archangel de Marguerite Reed. Ați auzit de aceste două scriitoare?

41 Comments

  1. Daa, si nici un autor da alta etnie. Incredibil. Nici un ungur, nici un german. Nici un rom. Si sunt atatia in tara asta.
    Pun pariu ca toti autorii sunt ortodocsi.Trebuie verificat cati din ei apartin vreunei minoritati sexuale. Daca cifra nu e reprezentativa, antologia a fost facuta degeaba.
    Iar ne-am facut de ras in lumea civilizata.

    • La ironie suntem cei mai buni. Probabil ca procentul autorilor ortodocsi din total este tocmai procentul barbatilor ortodocsi din intreaga populatie a Romaniei. Probabil ca si procentul de minoritati sexuale este cam acelasi raportat la populatia generala de sex masculin. S-ar putea sa ai impresia ca barbatii reprezinta marea majoritate a populatiei Romaniei. Este o iluzia larg raspandita intr-un patriarhat. Insa adevarul este ca femeile sunt mai mult de 50% din populatia Romaniei si doar 20% din autorii acestei antologii. N-are nicio legatura discutia despre reprezentarea minoritatilor de tot felul cu cea despre egalitatea dintre sexe.

      • stau si ma intreb care o fi procentul scriitorilor buni in totalul scriitorilor din Romania si daca au fost reprezentati echitabil in antologie.

      • Mon cher, îmi pare rău s-o spun, dar eşti spălat pe creier de political correctness. Dacă asta este tot ce poţi spune despre antologie, că nu-s destule femei antologate …

  2. LOL. Asta e cea mai mica problema a selectiei respective. O sa-mi exprim mirarile abia dupa ce voi citi cartea, insa 🙂 La prima vedere, pot sa ma intreb – sunt acestia cei mai buni 23 de scriitori de gen din Romania? (nu chiar) Sunt acestea cele mai bune 25 de texte SF scrise in romaneste? (cu siguranta nu). E macar o selectie “exotica”, una care sa promoveze “specificul romanesc” SF? Ramane de vazut.

    • cred că e o selecție ca oricare alta. pot fi selcți mai bune, pot fi selecții mai ree. chiar crezi că există adevărul absolut? că există cineva care poate selecta cele mai bune 23 de texte și nimeni n-ar avea ce săp obiecteze? important e să fie 23 (sau cîte or fi) de texte bune. și să fie traduse bine, pe limba vorbită de englezi/americani. mă rog, cei din alte țări le-or înțelege mai bine. eu aștept reacțiile scriitorilor cînd și-or citi textele.

  3. m-ai facut curios si am cautat putin pe wikipedia

    Gardner Dozois 27(2010): din 32 de povestiri doar 7 femei
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Year's_Best_Science_Fiction:_Twenty-Seventh_Annual_Collection

    Gardner Dozois 22(2005): 28 povestiri, 7 femei
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Year's_Best_Science_Fiction:_Twenty-Second_Annual_Collection

    Gardner Dozois 32(2015):36 povestiri, 11 femei
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Year's_Best_Science_Fiction:_Thirty-Second_Annual_Collection

    • Ai cautat “putin” doar prin antologiile lui Dozois, un antologator cunoscut pentru preferinta legata de hardSF. Mi-ar fi tare de folos daca ai reusi sa cuantifici si celelalte antologii. Fara ironie.

      • Am cautat in antologiile lui Dozois pentru ca au fost mentionate de tine printre cele care – vezi Doamne – de zece ani asigura (de regula) paritatea. Dozois imi e mai familiar pentru ca a aparut la Nemira. Am ales volumele la intamplare. Nu am timp si nici posibilitatea sa fac o statistica dupa reguli stiintifice. Dar nu cred ca daca ar fi facuta, ar rezulta o paritate 50/50.

        Dozois publica preponderent hardSF? Pai si ce argument e asta? In subgenul asta nu e nevoie de paritate?
        Vezi ca poti fi acuzat de vreun “rauvoitor” ca insinuezi ca femeile nu sunt la fel de capabile ca barbatii sa scrie hardSF 🙂

        • Eu nu am insinuat nimic. Am prezentat o situatie reala.

          Dozois cauta acel science-fiction care-i are ca si stramosi pe Asimov, Clarke si Heinlein. Este un lucru pe care si-l asuma si din cautarea lui in acea particica de SF rezulta antologiile (si chiar daca nu ofera paritate, procentul de femei este bine mai mare fata de acum 10-20 de ani si este rezultatul unei cautari active a lui Dozois printre lucrarile scrise de femei). La restul, procentul de femei este undeva intre 45-55%, iar cel al barbatilor intre 45-55%. Asta inseamna paritate si exista fara nicio scadere a calitatii.

  4. am făcut și eu niște antologii, dar zău dacă m-am gîndit la sexul scriitorilor. eu am făcut antologii de texte, nu de sexe. nu ți se pare că tu, gînd așa, faci o discriminare mult mai mare decît mine, care m-am gîndit doar la calitatea textelor? nu ți se pare că de-abia tu le înjosești cerînd să fie incluse în antologie pentru că sînt femei și nu pentu că ar avea texte mai bune?

    • Daca domnul Haulica s-a gandit doar la calitatea artistica si, in consecinta, a ales texte preponderent de autori barbati, inseamna ca asta e realitatea genului in Romania pentru dansul si, in consecinta, asa o reflecta dansul in antologii: adevarul pe care il demonstreaza antologiile dansului e ca autoarele de SFF din romania scriu mult mai prost decat autorii barbati. e singura concluzie logica, nu? femeile nu apar in antologii pentru ca nu merita.

      • sau pentru că autorii de sf din România sînt 50 bărbați și 10 femei. e o posibilitate și asta. iar dacă ați cunoaște domeniul, n-ați spune că avem tot atîtea scriitoare cîți scriitori avem. am numărat acum. în antologia Dincolo d eorizont sînt 9 bărbați și 6 femei. în antologia Eroi fără voie sînt 9 bărbați și 2 femei (pentru că au fost 11 asolvenți ai atelierului de sf care au ajuns în stadiul în care să aibă texte. s-au înscris la atelier 10 bărbați și 4 femei. trebuia să anulăm ateleirul pentru că nu s-au înscris suficiente femei? să dăm afară 6 bărbați, ca să nu se simtă femeile discriminate?)

    • Exact asa gandeau si Junimistii cand selectau textele pentru Convorbiri literare acum 150 de ani si gandind asa si peste 150 de ani femeile vor reprezenta tot 20% din peisajul literar romanesc. Nu este nicio injosire sa faci putin loc fortat unei categorii discriminate timp de sute de ani. Chiar daca textele lor nu se ridica din punctul tau de vedere la calitatea celor scrise de barbati, publicarea si criticarea lor reprezinta incurajare si indemn pentru ceva mai bun. Editorii tot publica de 150 de ani texte de calitate scrise de barbati. Din punctul meu de vedere este nevoie de o schimbare majora, pentru ca si femeile sa poata beneficia macar de o parte din vizibilitatea de care de bucura barbatii. Iar daca calitatea antologiilor va scade pe termen scurt, pe termen mediu si lung ele vor deveni mult mai bune, mai diverse si mai interesante.

      • cred că ar trebui să număr cîte femei dintre cele care scriu azi sf au fost debutate de mine. cîte să fie? 50% 70% mai mult? și asta fără să mă gîndesc, cînd am primit un text, dacă e scris de o femeie sau de un bărbat.

        • Situatia este mai buna decat acum 10 ani si sper ca munca ta sa se regaseasca pe piata editoriala din viitorul apropiat. Pana atunci voi continua sa semnalez astfel de inechitati.

        • Acum sunt de garda, dar voi posta mai tarziu sau maine un link despre ceea ce intampla in mintea unei femei atunci cand scrie si cand involuntar se gandeste ca ceea ce creeaza va fi citit si aprobat sau nu, de Franzen, Roth sau de marii editori majoritatea barbati. Lumea dominata de barbati intervine intotdeauna in creatia celor dominati si atunci nu e deloc anormal ca tu sa te gandesti atunci cand primeste un text daca e scris de un barbat sau de o femeie, mai ales atunci cand cea sau cel care l-a scris stie ca tu vei fi cel care va judeca.

      • Şi care e problema că o să fie tot 20% scriitoare?!? procentul de născătoare va fi de 100% în rîndul lor, şi ăsta e lucrul de căpetenie, în faţa căruia ar trebui să te pleci cu respect.

        • Mda, femeile au fost dotate de evolutie cu uter, iar barbatii cu creier, deci e normal ca ele sa produca copii si ei arta. Femeia-mama a fost unul dintre cele mai folosite motive pentru a justifica misoginismul si maltratarea in ultimele secole.

          Voi lasa aceste comentarii tocmai pentru ca lumea sa vada cat de in floare este misoginismul in tara noastra.

          • Flori ale raului si insensibilitatatii. Cred ca la noi in tara de vina este si mentalitatea asta corporatista de secol XIX in care cel mai mult conteaza competitia brutala dintre oameni, de genul: sunt cel mai bun, ti-am luat-o in fata, ceilalti, mai slabi, nu conteaza din ce motive, sa moara! La fel se intampla si la o eventuala discutie despre alte discriminari evrei, tigani, saraci etc.

  5. Mda, cam aiurea postarea asta. Să răbdăm până trece 19 decembrie şi vor mai apare alte reacţii.

  6. Musafirii s-ar putea sa aiba probleme cu egalitatea, normalitatea si regimul alimentar in realitate, nu in cuprinsul unei antologii. Daca sunt musafiri cu ceva cunostinte, le vor rezolva oricum pe toate. Toata chestia e sa ne amintim, si cand scriem, si cand citim, si cand traducem, si cand editam, si mai ales cand traim, ca suntem oameni.

  7. Tudor are dreptate și greșește doar prin moderație. Deși, punctul pe i este foarte bine pus, într-o expresie puțin umbrită de aparenta temă a articolului. Este vorba de “momentul în care putem oferi egalitate, normalitate și calitate”. Dacă egalitatea este ceva cu care lumea se mai poate juca, din necunoaștere sau subiectivism, normalitatea și calitatea sunt calități ceva mai dificil de manipulat. Fără a vorbi despre originale, traducerile au cel puțin asperități. Dar nici despre asta nu putem vorbi pe larg, pentru ca suntem nevoiți a mulțumi tuturor celor care contribuie la răspândirea culturii românești în lume. Așa cum o fi ea.

    • Poae nu ştii, dar dogma cu “egalitatea” este fumată. Acum este la modă “egalitatea de şanse”. Ceea ce s-a şi întîmplat în această antologie.

      Părerea mea. Hîc!

  8. Lăsând la o parte tema articolului, eu nu înțeleg o chestie. Având în vedere că nu văd ca articolul să fie îndreptat spre cineva anume, tu chiar îți cerți cititorii?! Este vina lor că nu au reacționat într-o anumită privință? Trebuiau să fie revoltați pentru că va apărea această antologie? S-a cerut în cadrul acelui articol păreri despre subiect? Nu, este o simplă prezentare a unei viitoare apariții. De asemenea, oare câți au apucat să citească acel articol? Te-ai gândit la cei care nu l-au citit? Sunt și ei vinovați, nu?

    Rămân foarte dezamăgit nu de această reacție, care poate fi îndreptățită, nu sunt eu în măsură să stabilesc asta, însă rămân cu un gust amar având în vedere că cititorii site-ului sunt certați pentru anumite lucruri. Mai citesc și eu site-uri din afară, dar zău că nu am mai dat peste situația asta.

    • Scrie clar in al doilea paragraf. Ma refer la cei care au cititi cuprinsul si nu au observat ca sunt doar 5 femei. Nu o lua personal. Am sperat ca prin aceste cuvinte sa reusesc sa trezesc niste reactii la cei care mai pot reactiona.

  9. M-am uitat la “Steampunk!” de Kelly Link, unde sunt 8 femei, 5 barbati, deci nici acolo un raport bun (38% texte scrise de barbati). Nu inteleg de ce conteaza atat de mult pentru tine un raport de 50/50.
    Important e continutul, textele pot fi scrise de absolut oricine atata timp cat se potrivesc cu specificul antologiei si sunt de calitate.

    • Cum sa nu conteze? Tu nu ai vrea sa citesti lucruri cat mai diverse, sa vezi ce poate crea si cealalta jumatate din populatia Romaniei? Ti-ar place sa citesti mereu doar texte scrise de barbatul roman, sa lecturezi doar din perspectiva lui, chiar daca toate lucrarile ar fi perfecte calitativ?

      Iar Steampunk-ul a fost intotdeauna un gen cam prea girly pentru barbatii caucazieni de limba engleza (chiar daca a fost nascut de catre ei). Mai multe femei scriu steampunk pentru ca acolo au avut loc sa se manifeste.

  10. pisica neagra pe acoperis

    Egalitatea de sanse e o atitudine mai mult decat onorabila… sa fii mai catolic decat papa, hmmm… una peste alta ai deschis o mica cutie a Pandorei.

  11. Buna tuturor, intru si eu in discutie cu intarziere, ca acum am vazut-o. Impresia mea, fara sa fi facut vreo cercetare stiintifica, este ca in general sunt destul de putine femei atrase de SFF, asa ca e perfect logic ca femeile care scriu SF sa fie mai putine decat barbatii. Pur si simplu nu le intereseaza subiectul la fel de mult.

    Cazul concret pe care vi-l pot prezenta, la cele doua ateliere SFF organizate de Bookblog si Revista de Povestiri au fost cumulat doar 6 femei. Barbati au fost 15 daca nu ma insel. Si atelierul a fost deschis oricui avea chef. Sectia 14 are doar 25% femei pentru ca in grup au ramas doar 4 din cele 6 care au fost pe la atelier (si va asigur ca nu discriminam pe criterii de sex, cele doua s-au retras din alte motive). Din astea 4 femei, doar doua scriu SF, iar din cele doua, doar eu sunt orientata strict pe SF, ca Alexandra Medaru scrie in principal fantasy. Deci avem 25% literatura speculativa feminina, iar daca ne referim doar la SF feminin vreo 10%. Seamana cu cifrele din antologia asta, au ba?

    Probabil ca e efectul unor tendinte mostenite si induse de secole de cultura si educatie in care s-au stabilit niste roluri pe sexe. Fetele la litere si limbi straine, baietii la poli. SF-ul e cu tehnica, nu-i de femei. Problema e ca tendintele astea fixate de atata timp nu se pot modifica peste noapte. Parerea mea e ca daca fortam niste procente, niste reactii, niste proiecte, cred ca oamenii vor cam simti ca sunt fortate si nu le vor primi prea bine. Vad ca sunt cititori carora le-ar placea sa citeasca mai mult SF/F scris de femei si carora le pasa de reprezentarea si sansele pe care le au femeile pe piata. Avand in vedere ca sunt femeie, asta nu poate decat sa ma bucure, chiar foarte mult, si cred ca articole ca acesta si recomandarile de carti bune scrise de femei ajuta la evolutia pietei in sensul asta.

    Dar mai cred si ca trebuie avut foarte mare grija cu discriminarea pozitiva. Am avea o problema foarte mare in situatia in care am avea scriitoare respinse de editori pentru simplul fapt ca sunt femei. Dar tot o problema mare ar fi si daca ar fi invers. Desi unii pot vedea in cazul asta discriminarea pozitiva ca pe o incurajare, mie mi se pare, dimpotriva, ca devine descurajanta si demotivanta pentru scriitoarele care chiar sunt bune si serioase (tu te chinui sa faci performanta si sa iesi in evidenta, iar scriitoarea x a scris o banalitate si are parte de aceeasi expunere ca tine doar pentru faptul ca s-a nimerit sa fie si ea femeie) si evident nedreapta pentru barbatii care n-ar mai avea loc in planurile editoriale pentru ca jumatate din spatiu/buget le e dedicat din oficiu femeilor, chiar daca au texte mai slabe. Pe langa asta, publicand texte scrise de femei pe care nu le-am publica daca nu am lua in considerare sexul, am contribui fix unde nu vrem, si anume la cimentarea opiniei celor care cred ca femeile scriu mai prost (in SF sau orice alt gen), pentru ca acestia ar avea si argumente valide care sa le confirme prejudecatile. Exista si riscul sa inceapa sa creada asta si oameni care altfel ar fi dat o sansa femeilor. Increderea publicului in editori poate avea si ea de suferit. Si atunci merita oare sa ne impiedicam in niste procente si sa le fortam artificial ca sa dam bine? Pe mine ca scriitoare incepatoare asa ceva m-ar descuraja in loc sa ma incurajeze. Serios.

    In ce priveste antologia asta, prezenta a doar 5 texte scrise de femei din 23 nu mi se pare suspecta. Ingrijoratoare, posibil, dar nu suspecta. N-ar strica sa fim mai multe, dar chiar n-as vrea sa facem rabat de la calitate pentru asta. Pana o sa avem paritate si pe sexe si la nivel calitativ, cu ce avem, cu aia defilam. O fi mai bine sa nu defilam deloc?

    • Multumesc pentru replica interesanta si argumentata.

      Cred ca acest tip de antologie ar trebui sa fie motiv de discutii si dezbateri, si nu sa declanseze defilari, mai ales defilari pe Champs-Elysees.

      Ai dreptate. Majoritatea diferentelor dintre femei si barbati sunt doar rezultatul unei evolutii culturale intr-o lume in care barbatii au avut o medie a fortei fizice putin mai mare decat cea a femeilor. Nici pomeneala sa exista vreo dovada stiintifica care sa sustina faptul ca femeile sunt mai atrase de domeniul umanist si barbatii de cel real.

      Ceea ce spui tu este corect. Problema este ca e corect de zeci de ani. Si acum si in trecut femeile reprezentau un procent infim din participantii la ateliere sau din antologii. E evident ca trebuie schimbat ceva. Nu cred ca femeile sunt mai putin atrase de literatura speculativa. Chiar am vazut ceva statistici in care, dintre cititorii de literatura speculativa (de orice fel SF, F, steampunk, YA, etc), femeile erau mai bine de jumatate. Deci problema este ca nu se apuca de scris sau daca scriu nu trimit sau daca trimit nu se publica. Toate aceste trei situatii sunt legate direct de o lume in care nu exista egalitate de sanse.

      O astfel de antologie nu va incuraja niciodata femeile sa scrie literatura speculativa; daca nu chiar le va descuraja. Din punctul meu de vedere singurul lucru pozitiv al unei antologii in care femeile reprezinta 20% din cuprins sunt tocmai discutiile pe care le declanseaza.

      Si mai este un aspect foarte important. Am ascultat de curand un podcast in care Wolfe, Strahan, Roberts si Kincaid deplangeau torentul de carti competente cu care este inundata piata de carte SFF, in detrimentul cartilor cu defecte dar interesante si inedite. Si eu m-am cam plictisit de povestirile bine scrise de barbati in care de 100 de ani apordeaza aceleasi teme din perspective prea putin diferite pentru a le face interesante. Pentru mine ca si cititor poate sa fie mult mai interesanta o lucrare bunicica, cu defecte, scrisa din perspectiva unei femei, decat una asa zisa buna scrisa de un barbat. Iar asta e lucrul esential care nu prea se intelege. Sa incluzi si cealalata jumatatea din populatie in orice domeniu, aduce un extraordinar suflu nou si chiar daca pe termen scurt poate exista o scadere a calitatii in acel domeniu, aceasta scadere va fi total neinsemnata fata de toate celelalte lucruri pozitive care vor rezulta.

      Daca nu “fortam” putin situatia atunci si peste 10 ani ea va fi identica. Daca s-a ajuns la o oarecare paritate in lumea SFF de limba engleza este tocmai pentru ca a existat o discrimare pozitiva, iar editorii de reviste si antologii au cautat activ si “fortat” sa umple cat mai mult din cuprins cu lucrarile scrise de femei. Iar asta le-a facut pe tot mai multe sa scrie mai mult si mai bine. Pentru ca din discriminare pozitiva nu rezulta in general ceea ce spui tu, adica un text prost publicat pentru ca e scris de o femeie. Discriminarea pozitiva este facuta pentru a da sansa unei categorii discriminate negativ pana atunci, sa concureze intre ei si sa se selecteze din cadrul lor cei mai buni. Daca ii spui unei scriitoare incepatoare ca faci o antologie si ca povestirea ei va concura cu cele ale lui Haulica, Truta sau Corn, s-ar putea ca ea sa nu mai scrie deloc acea povestire. Insa daca ii spui ca ai rezervat in antologie 10 povestiri pentru scriitoare incepatoare si ca va concura cu alte 30 autoare incepatoare, atunci s-ar putea sa ai surprinza ca aceste incepatoare sa produca o multime de texte bune si foarte bune.

  12. Toata discutia mi se pare inutila, pentru ca porneste de la o premisa falsa. Eu (cititorul) nu vreau o povestire/un roman scrise de un barbat/o femeie/un copil/un batran/un roman/un ungur/un chinez/un betelgeusean. Nu, eu vreau sa citesc un text BUN. Nu ma intereseaza punctul de vedere al barbatilor/femeilor/viermilor de matase despre ceva sau despre altceva. Din partea mea, acest text poate fi scris si de fierul de calcat al neveste-mi, daca imi provoaca acel fior inconfundabil al scriiturii de calitate. Daca dau bani pe un produs, indiferent ca este o carte sau un mar, vreau ca acesta sa fie bun, indiferent de unde provine. Restul e gargara…

    • Fierul de calcat al nevesti-mii, curata impartialitate 😀

      • Mi-a scapat porumbelul, merit bobarnacul! Mare de tot! Mi-ar fi placut, totusi, sa vad aceeasi constiinciozitate si in lecturarea textului de deasupra umilei mele pareri, acolo unde in doar ultimele trei paragrafe sunt cateva chestii curat monstruoase

  13. Pana la urma lucrurile astea sunt foarte discutabile si nu stiu cat de avizate pot fi niste opinii fara o oarecare cercetare in spate. Eu pot da opinia mea, dar sunt totusi o singura persoana. Mie participarea la o antologie pentru incepatori si concursurile pentru incepatori mi se par ok – admit ca incepatorii pornesc cu un handicap si trebuie incurajati, macar pentru simplul fapt ca, necunoscuti fiind, sunt mult mai putin vandabili decat numele consacrate si editorii ii vor evita in favoarea acestora. In cazul meu, motivul pentru care nu mi-as face mari sperante intr-un concurs cu Truta, Haulica sau Corn, nu este ca sunt barbati, ci ca sunt consacrati. Ma astept ca editorii sa le dea prioritate lor si sa includa si noutati doar daca se intampla sa mai ramana loc liber. Mi se pare fara dubiu ca din acest punct de vedere orice nume mai nou si/sau fara un CV greu in spate pleaca cu handicap. Dar in publicatii cu locuri speciale pentru incurajarea femeilor parca n-as vrea sa intru. Mi se pare ca implicit as recunoaste faptul ca e peste puterile mele sa ma ridic la nivelul barbatilor pentru ca sunt femeie si am nevoie de o categorie separata, lucru pe care de fapt nu il cred valabil. But maybe that’s just me. Pana nu avem un esantion reprezentativ de femei interesate sa scrie care sa-si exprime parerea mergem cu totii pe presupuneri.

    Mai este insa un lucru care mi se pare foarte ingrijorator: marea majoritate a persoanelor care citesc sunt femei. Am vazut statistici care arata asta, dar si practic, daca ne apucam sa cautam cluburi, grupuri de persoane interesate de lectura, siteuri si bloguri de carte, peste tot dai aproape numai de femei. Barbatii care citesc sunt muult mai putini, iar literatura SFF este, dupa parerea mea, ultimul bastion in care mai gasesti barbati in procent cat de cat satisfacator. Situatia asta de ce n-o mai vede nimeni ca problematica? De ce nu se gandeste nimeni cum ar putea fi motivati barbatii sa se (re)apropie de lectura? In lumina acestor lucruri, faptul ca avem foarte putine femei autoare devine chiar si mai tragic. Ar rezulta o majoritate covarsitoare de femei care citesc carti scrise de o majoritate covarsitoare de barbati. Paradoxal, nu?

    Marturisesc ca nu stiu ce politici s-au aplicat in strainatate ca sa se ajunga la paritate, dar ma gandesc ca britanicii in zori de secol 19 o aveau deja pe Jane Austen, in timp ce la noi batea vantul frunza-n dunga. Ah, stati, asta a fost Eminescu si se intampla la cateva decenii dupa Austen :)) Pe vremea cand Jane Austen sau ai apoi Mary Shelley scriau romane de succes, noi ce literatura aveam?
    Anglo-saxonii catre care tot tindem au avut modele feminine si au o traditie care la noi nu exista mai deloc in unele domenii literare sau care e mult mai veche decat a noastra.

    Poate nu e exclus ca participarea atat de redusa a femeilor in lumea literara sa aiba o parte din cauza si in lipsa unor figuri feminine care sa serveasca drept model in sensul asta. Serios acum, daca va ganditi la o scriitoare din Romania iconica, al carei nume ar putea fi asimilat cat de cat cu un brand, va vine cineva in minte? Cine?

    Dar poate intind eu discutia prea mult. Daca da, imi cer scuze.

    • Stai ca mi-a venit ceva foarte actual in minte 🙂 Actualul Star Wars 🙂 J.J. Abrams a zis asa: “In celelalte 6 filme Star Wars, majoritatea personajelor centrale au fost barbati albi, iar filmele au fost contruite in jurul a doua personaje masculine (Luke si Anakin). Ce-ar fi ca acum sa facem ceva diferit, inedit si mai interesant, si sa avem un personaj principal de culoare, iar celalalt, in jurul caruia va fi construita intreaga trilogie noua, sa fie o femeie?” Sa stii ca si asta e tot discriminare pozitiva, pentru ca au fost 2 locuri pentru cele 2 personaje principale si pentru cele 2 nu au putut concura decat actorii de culoare si actritele. Iar dupa succesul urias pe care-l va avea filmul, s-ar putea ca multe alte francize sa fie construite in jurul actorilor de culoare si al femeilor. Eu despre astfel de actiuni vorbesc.

      Sa stii ca doar aparent situatia era ok in secolul XIX in Marea Britanie, pentru ca in realitate procentul scriitorilor de sex masculin era aproape de 100%. Austen, Shelley, Eliot, surorile Bronte au fost atat de exceptionale incat au reusit sa-si faca loc pana la urma, dar ele au fost aproape singurele scriitoare existente atunci. Practic scriitori erau ca si acum, adica slabi, decenti, buni si cativa exceptionali, iar scriitoarele erau doar o mana de genii.

      Din punctul meu de vedere Gabriela Adamesteanu este un brand, iar Doina Rusti, Marta Petreu sau Florina Ilis sunt pe cale sa devina. Sau nu stiu. Cert este ca nu vor fi niciodata asezate pe o masa mare la intrarea in librarie, asa cum se intampla cu Cartarescu, Boia sau Plesu. Vezi, e nevoie ca si librarul sa faca putina discriminare pozitiva si aseze macar pe un sfert de masa Provizorat, Fantoma din moara, Acasa, pe Cimpia Armaghedonului sau Cruciada copiilor. Altfel, daca nimeni nu face nimic activ, atunci nimic nu se va schimba cu adevarat. Eu incerc sa fac ca si cititor cate ceva, adica sa scriu astfel de articole, sa fac ca tot a doua carte pe care o citesc sa fie scrisa de o femeie si sa scriu apoi despre ceea ce citesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu