Problema cu zombii

 zombie02

Robert Jackson Bennett are, la fel ca şi mine, o aversiune pentru zombii şi poveştile cu ei. Şi, la fel ca şi mine, scriitorul american se întreabă de ce. La mine probabil contează şi faptul că sunt medic, că sunt confruntat cu moartea fiinţelor umane şi cu efectele ei asupra celor dragi în fiecare zi, şi astfel ideea că un corp poate trăi după moarte nu este doar stupidă, ci şi total respingătoare. Însă pe lângă asta, mai există ceva care face ca poveştile cu zombi să fie insuportabile – faptul că acestea au în centru personaje care se cred absolut justificate în acţiunea lor de a omorî fără nicio discriminare femei, bărbaţi sau copii:

Whether zombification is caused by infection, by magic, by radiation, or by nanites, whatever their cause, zombies allow us to entertain our worst impulses as human beings, always ending in the fantasy of putting a human face in the sights of a gun – man, woman, or child – and feeling totally righteous in pulling the trigger.

zombies shooting

32 Comments

  1. Chiar daca urmaresc The Walking Dead, dar pentru a vedea transformarea firii umane atunci cand nu mai sunt reguli, sunt de acord ca uciderea femeilor si copiilor de-a valma in filmele zombi are latura ei perversa, ma gandesc ca nu degeaba a aparut la americani genul asta de violenta ‘legitima’. Este o metoda de refulare pentru ei, in viata cotidiana li se controleaza cea mai marunta violenta asa incat simt nevoia sa se exteriorizeze mental, privind, Nu stiu in ce masura metoda asta esapatorie nu este incurajata oficial, fiind o supapa nevinovata, care impiedica actele de violenta la care se mai dedau din cand in cand (maceluri in scoli, de curand intr-o unitate militara etc)

  2. Pe mine ma enerveaza ca toti dau headshoturi. Fara experienta, din alergare, de la sute de metri… bam, un glont fix in creierul zombi-ului. Macar in Walking Dead se incearca o explicatie, macar la inceput (Rick si Shane ii invata pe ceilalti)… in Dawn of the Dead niste neica nimeni se suie pe acoperisul mall-ului si se joaca de-a CS. Eu nici in joc nu trag asa bine!

    (Si astia din Walking Dead storcesc capete de zombi, indiferent cand murisera, de parca ar fi dovleci. Nu sunt eu experta, dar chiar nu cred ca e posibil!)

    • Sa stii ca inclusiv americanii de rand trag foarte bine cu pusca, am fost uimit, uitandu-ma la Pawn Stars de pe History, cat de bine trageau personajele de acolo, care, de altfel, erau destul de caraghiosi in viata de zi cu zi si nu prea dadeai doi bani pe ei.

      • Tocmai, problema americanilor nu consta în violenţa nerefulată, ci în armele pe care le deţin şi pe care ştiu să le folosească. Dacă le-ar fi interzisă purtarea armelor, s-ar refula şi ei ca toate popoarele normale lovindu-se unii pe alţii cu sticle de bere într-un bar 🙂

        • Violenta nerefulata chiar exista la occidentali, am vazut cazuri in Canada, cand tineri bauti aveau curajul sa tipe noaptea pe strada, dar, apoi fugeau repede, ca venea imediat politia. Deci, beti fiind, aveau curajul sa tipe, dar tot erau constienti de pericolul la care se expuneau daca stateau pe loc.

      • Da, dar nu trageau cu pusca din mers! Astia din Walking Dead fug dupa zombalai si dau headshot dupa headshot… dau rateu numai cand trebuie sa manance un zombi pe cineva sau sa fie o situatie tensionata.

        (Stiu ca pe creatorii serialelor probabil ii doare in cot de realism, dar unele chestii nu le pot ignora… desi serialul imi place foarte mult.)

  3. Eu evit cam tot ce tine de zombi… mai putin jocul The Walking Dead pe care il recomand pt felul in care e realizat 😀 lasan asta la o parte, cred ca aversiunea ta Tudor e doar pe jumate justificata; din punctul meu de vdere sunt 2 aspecte (lasand la o parte problema existentei zombii-lor care nu o gasesc justificata in aproape orice versiune a fost ea prezentata vreodata); sa ma explic:

    1. Sa facem un salt de imaginatie si sa spunem ca putem accepta situatia cu zombi; eu vad asta cam asa: daca tot ce vor zombii e sa decimeze restul omenirii – mie mi se pare o situatie de genul “me or them”; in cazul asta aleg “me”; cat timp m-am decis ca tot ii omor mijloacele nu mai conteaza; chiar mai bine – cu cat mai repede cu atat mai bine; cam aceeasi chesti se aplica si in filmele Alien si in alte sute de cazuri (o singura intrebare ramane aici – se poate trai fara confruntare directa cu ei sau nu?); in sensul asta nu sunt de acord cu tine – adica daca tot e sa omor, violenta face parte din asta si e un “by-product”

    2. Aplicam logica din “Jocul lui Ender”; nu pot sa imi permit sa regur la violenta deoarece adversarul poate face parte dintr-o civilizatie rationala (adaptez putin aici); se pune intrebarea de ce nu se incearca ceva de genul in alte situatii similare; si inafara de filme ca The Abyss sau Star Gate in care existau rase “alien” macar inclinate sa discute, toate restul ma pun in situatia anterioara – daca eu nu fac ceva voi fi exterminat

    Legat de ultima ta remarca – ce solutie ai vedea? sa prinzi toti zombii intr-o capcana? stiu si eu – un bazin imens din care nu pot iesi? sau alta solutie la fel de “imaginativa”? altceva ce poti face? pe termen lung bineinteles

    Acestea fiind spuse eu nu sunt de acord cu forma; problema de fond o inteleg – oamenii simt nevoia sa se protejeze, dar forma nu-mi place deloc; anyway discutia e una interesanta 🙂

    • Problema nu o reprezintă faptul că poveştile cu zombi nu au consistenţă interioară sau logică. De fapt problema este contrariul – faptul că în ele există personaje care îi privesc, justificat din punctul de lor de vedere şi al universului ficţional, pe ceilalţi oameni ca fiind subumani şi care pot să fie omorâţi fără nicio consecinţă morală, pentru că altfel te omoară ei pe tine. Dacă vrei, în Walking Dead putea la fel de bine să fie un grup de nazişti care omoară evrei. Şi naziştii se credeau la fel de justificați în acţiunea lor de exterminare a evreilor pe care îi considerau atât subumani cât şi o mare ameninţare la adresa germanilor. Universul în sine al poveştii poate să fie bine construit şi logic, dar pe mine nu mă interesează să citesc poveşti cu nazişti care împuşcă evrei la fel cum nu mă interesează să mă uit la un serial cu americani care împuşcă zombi.

      • Bun, problema mea e alta; eu nu inteleg de ce vezi tu un zombi ca fiind om; (am vazut si continuarea la art. asta, dar nu pot sa imi dau cu parerea la ceva ce nu am citit sau despre care nu stiu); inca o data, The Walking Dead – serialul – nu l-am vazut, dar in joc cat si in majoritatea filmelor cu zombi, acestia sunt total dezumanizati dinpunctul meu de vedere. Eu ii vad ca niste cadavre animate care au un impuls nestapanit de a se hrani sau a ataca alti oameni si atat. Deci pt. mine nu exista o comparatie cu nicicare alte 2 categorii de oameni (fie nazisti si evrei sau de orice alt gen). Sa privim putin diferit lucrurile; in ce masura suntem noi, ca oameni, justificati sa omoram nenumarate animale fara aparare pentru a avea pui la KFC ?(un exemplu – ma refer la orice pe scara industriala) Dar asta facem oricum; Zombi – ei bine, pt. mine sunt mai jos decat aceste animale pt. ca sunt lipsiti de orice ratiune sau sentiment; mai mult – ataca alti oameni… asa ca justificarea este autoapararea; evident atat timp cat este, in fapt, autoaparare; Cat despre povesti cu nazisti care impusca evrei sunt interesante din cu totul alt punct de vedere, caci daca s-ar rezuma STRICT la asta (la cum se impusca) ar fi mai mult decat trist… si totusi consider Lista lui Schindler o capodopera in randul filmelor

        • “zombi, acestia sunt total dezumanizati dinpunctul meu de vedere” Pune in loc de zombi evrei, negrii, armeni si poate sa fie o propozitie rostita de nazisti, stapani de sclavi si turci 😛 Insa vad ca nu reusim sa ne intelegem si vorbim despre lucruri diferite. Lista lui Schindler nu are legatura cu ceea ce vorbim. Eu vorbesc despre povesti privite din punctul de vedere al cuiva care omoara cu nemiluita alte fiinte pentru ca ele sunt diferite si pentru ca le considera o amenintare. Daca Lista lui Schindler ar fi fost ca si povestile cu zombi, in film am fi avut doar perspectivele nazistilor in timp ce omoara si gazeaza evrei. Astfel de povesti pe mine nu ma intereseaza. Nu am absolut nicio dorinta sa citesc sau sa vizionez, carti sau filme, in care sa ma aflu in mintea unor personaje care se considera “normale”, in timp ce ele macelaresc alte personaje pe care le considere subumane, indiferent de justificarile pe care ele le aduc violentei.

          • Da, sunt perfect de acord cu tine; nici pe mine nu ma intereseaza astfel de povesti; Lista lui Schindler in reply-ul meu NU era un contraexemplu la discutie, ci un exemplu despre altceva; poate eu nu m-am facut destul inteles. Intrebarea mea este alta – tu poti compara un zombi cu un sclav/evreu etc? Nu din punctul de vedere al stapanului de plantatie / nazist, ci AL TAU, ca observator extern / obiectiv. Si daca da, te rog detaliaza – m-ai ajuta pe mine sa inteleg o latura pe care poate eu nu o vad. Pe de alta parte, daca privesc si eu din punctul de vedere al agresorului, parerea mea este exact ca a ta – faptul ca o categorie de oameni se considera normale NU justifica nimic; deci, de dragul discutiei, hai sa nu ne identificam sau sa simpatizam cu niciunul din personaje, ci sa incercam sa ramanem observatori impartiali; CAND (daca in vreaun caz) se justifica scenariul in care oamenii omora zombi? As vrea sa stiu raspunsul tau la asta (sa lasam la o parte si felul in care sunt regizate sau scrise astfel de filme – cu toata violenta lor indiferent de cauza); raspunsul meuil stii deja – cand e vorba de autoaparare.

            • Eu ca si observator consider ca punctul de vedere al unui stapan de plantatie si cel al unui impuscator de zombi sunt teribil de asemanatoare 🙂 Exista momente cand violenta e posibil sa fie justificata, dar asta nu inseamna ca e mai putin respingatoare. Si nu neaparat ca si autoaparare. Poti sa folosesti violenta ca sa salvezi copii, de exemplu, fara sa fie neaparat autoaparare. Ce e deranjant la zombi este ca dupa ce este stabilit din primele pagini ca lumea e plina de zombi, incepe o serie de omoruri total nediscriminatorii, care se bazeaza doar pe premiza de la inceput ca normalii sunt inconjurati de zombi ca trebuie omorati si astfel nu mai este nevoie pe parcusul cartii de niciun fel de judecata etica.

  4. Cred ca orice creatie fantasy sau SF poate fi demontata a fi stupida. Daca iti doresti asta. Despre zombie, e exact ceea ce zice Bennet, o fantezie sa ii impusti pe unii, care acum e clar ca nu mai sunt ca tine, nu mai exista acele linii confuze de demarcatie. Ei rai, noi buni. Ei monstri, noi oameni. E o refulare, o razvratire, un escapism impotriva unor vremuri. La inceput zombi au fost comunistii, apoi masele consumeriste, azi par a fi masele stupide si manipulate. In The Walking Dead au devenit un decor, sunt doar niste multimi usor de manevrat, iar adevaratul pericol vine de la alti supravietuitori ajunsi in pozitii de putere. O metafora a temerilor vremurilor.
    E un gen fun, sa te plangi de violenta e inutil. Nu e singurul gen care glorifica violenta, ba chiar spre deosebire de celalte, gasesc in povestile cu zombi de multe ori mai multa substanta si comentarii sociale.

    • Si pentru albi era clar ca indienii nu erau ca si ei, si pentru stapanii de sclavi – negrii, si pentru turci – armenii, si pentru nazisti – evreii. Acum cand nu se mai cuvine sa citesti astfel de povesti, au aparut cele cu zombii. Indiferent de unde si cum apare, violenta justificata si fara discriminare este stupida si respingatoare. Si nu exista alt subgen al SF-ului centrat pe omorarea celor din jur care deodata au devenit subumani si ale caror povesti se termina cu uciderea tutoror celor diferiti sau cu vindecarea lor pentru a fi la fel cu personajele principale.

      • Violenta nu e fara discriminare, e chiar cu foarte multa discriminare, e contra zombilor. Si exista o groaza de alte situatii in care se poate aplica sofismul tau cu indienii, sclavii, etc. :Lord of the Rings imi vine acum in minte. Trolii sunt rai, fara nici o explicatie, si doar pentru ca sunt diferiti. Si acceptam si celebram acest fapt. Tu ai o problema cu violenta ca forma de exprimare in arta, sau cu genul zombi? Pentru ca daca asta e calul alb pe care defilezi, te limitezi considerand ca violenta si dezumanizarea inamicului tine de doar de genul asta. Si pana la urma, tine mult de escapism. Ne permitem in aceste povesti sa punem niste subiecte pe tapet, si sa simplificam aspectele secundare. Moralitatea devine un cadru maleabil, ne suspendam intelegerea lumii reale, si ne transportam intr-o situatie ipotetica unde niste unii fara individualitate vor sa te transorme in unul din ei. E o frica primordiala, exploatata intr-un gen care are mai multe de oferit decat lasi tu sa se inteleaga.

        • Serios, o violenta impotriva a 99% din populatie este cu discriminare? Tocmai ca in majoritatea cartilor si filmelor cu zombi violenta este fara discriminare pentru ca zombii sunt ucisi in masa, fara niciun fel de judecata. Iar conflictul din LOTR dintre armatele pline de masculi ale oamenilor-elfilor si orcilor-trolilor nu are absolut nicio legatura cu ceea ce discutam noi acum. Conflictul din oameni si cei pe care ei ii considera suboameni (exact ca si cele cu indienii, sclavii, armenii, evreii, etc) are mult prea putine puncte comune cu cel din LOTR care in esenta este un conflict intre cotropitori si cotropiti. Probabil ca exista multi oameni pentru care povestile cu zombi sunt refulari sau escapism, insa eu nu am astfel de nevoi si nici ipotetice frici asa zise primordiale,

  5. Pingback: Problema cu zombii – continuare » Cititor SF

  6. Poveștile cu zombie sunt de multe ori pretexte pentru gun porn. Oricum, din punct de vedere ideologic, cam tot genre-ul e contaminat de un reacționarism ideologic – de la Tolkien cu clasismul lui, menționat de un comentator anterior, la Heinlein și libertarianismul lui de dreapta ce are reverberații și acum la Simmons și alți autori, la Lovecraft și bigotismul lui. Există foarte puțini creatori de genre care să aibă o viziune umanistă, nu una ideologică, asupra lumii.

    Dar, dincolo de această situație generală, poveștile cu zombie în particular sunt extrem de politizate de atitudinea pro-guns a americanilor, de ideile de descentralizare și violență justificată, de necesitatea culturii lor de a dezumaniza țintele violenței, etc. Și mie mi se pare că zombies suck more than vampires 🙁

    • S-ar putea sa ai dreptate legat de atitudinea americanilor in legatura cu armele si povestile cu zombi ale caror mari fani sunt acestia. Si desi povestile cu vampiri au ca origine Dracula care a fost inspirat din porcariile pe care ungurii le-au minciunit despre Vlad Tepes, macar ele au un farmec aparte, sunt mai variate si realizate cu mai multa imaginatie 🙂

      • E interesant în ce măsură ne afectează politica unei cărți. Dincolo de măiestria cu care e scrisă sau realizată o poveste, putem rămâne cu o aversiune față de ideile prezentate, sau ne lăsăm seduși de ele și devenim apărătorii unor ideologii străine încercând să apărăm o operă de artă?

        Mie îmi plac vampirii ca personaje deoarece au voință și sunt active, nu pasive ca zombii. Un zombie, dpdv narativ, e un deus ex machina, ceva inert ce introduci în plot unde și când ai nevoie. Eu prefer tragedia în sensul clasic, atunci când e provocată de defectele unui personaj activ.

        • La mine nu este atat o aversiune fata de politica sau ideile unei carti, cat o anumita neplacere de a ma afla in mintea anumitor tipuri personaje. De exemplu, imi este mult mai ok sa citesc o poveste cu zombi prezentata din perspectiva acestora, decat din cea a celor care ii impusca. La fel si cu cartile cu vampiri. Cred ca daca punctul de vedere principal al unei carti este cel al unui personaj care sufera din cauza partilor negative ale unei ideologii (si fiecare ideologie are astfel de puncte) cartea se poate digera mult mai ok decat cea in care personajele principale sunt cele care profita de pe urma ideologiei respective.

        • Nu as spune inert, dar da, de multe ori zombi sunt folositi pe post de deus ex machina, e o tentatie pentru scenaristi. Dar tocmai pentru ca e un personaj colectiv fara individualitate, si fara personalitate, mi se pare contradictoriu sa te plangi de violenta nediscriminanta. Pe ce baza ar trebui sa se faca discriminarea, daca personajul asta nu are nici o alta caracteristica in afara faptul ca poate sa mearga si sa muste?
          Problema mea nu e ca preferi un gen, sau nu poti inghiti un altul, ceea ce spun e ca argumentul cu violenta nu tine din simplul motiv ca acest gen nu tine monopolul pe violenta. Te plangi de violenta impotriva unui zombi, dar nu vezi ca in LOTR e o glorificare mult mai grava a unei violente impotriva unor fiinte rationale, cu personalitate, cu care se poate discuta, trata? Imi place LOTR, dar e clar, aia rai, noi buni, punct. Alb si negru. De ce ai reprosa genului zombi asta, si ai trece cu vederea in alta parte ( cam oriunde in alta parte ai privi)?
          Vampirii, ca au fost adusi in discutie, promovare a violului, nu? Femeia se vrea sedusa si folosita de fiinta diabolica, pacatul original, in termeni ultimi o degradare a femeii, prea slaba, prea meschina, sa reziste raului, si o glorificare a barbatului, salvatorul, cel putin in vampirii clasici. Printre altele. Nu inseamna ca nu e un gen apreciat, sau ca nu are ceva de oferit, sau ca nu utilizeaza o tema care in cele din urma nu-i poate fi reprosata. De ce nu sa spunem si asemenea povesti, care ne insotesc peste veacuri? Se pot gasi multe explicatii si analize pe fiecare gen, dar asta cu violenta e atat de generica. Am glorificat violenta incepand cu Odiseea si Iliada, si chiar inainte de asta, e in natura noastra, e normal sa fie si in povestile noastre.

          • In LOTR este clar cine sunt cei buni si cine sunt cei rai pentru ca e clar cine sunt contropitorii si cine sunt cotropitii. Daca erau orcii cei cotropiti de elfi, atunci ei erau cei buni si elfii cei rai. Si cum am mai scris tot aici, LOTR se termina cu distrugerea personajului care ii tine inrobiti pe orci si eliberarea practic a acestora, nu cu distrugerea cotropitorilor. In povestile cu zombi este un conflict intre doua incercari de genocid, ceea ce e mult mai alb-negru si mult mai respingator.

          • Marius, nu în interiorul universului ficțional îmi pun eu problema violenței nediscriminate, pe mine mă interesează de ce un creator alege să construiască un univers ficțional în care violența e nediscriminată.

  7. Salut,

    Nu inteleg problema morala sau etica cu zombii ?!?! Eu cred ca Marius Malus are perfecta dreptate in comparatia oamenilor vs zombii cu elfi vs orci.Orcii la inceput au fost tot elfi, torturati si chinuiti de Melkor si dusi pe Pamantul de Mijloc(Midlle Earth) d-aia Elfii au fost dintodeauna dusmanii cei mai aprigi ai orcilor deoarece ii considerau pe acestia, versiunea groteasca si rea a lor, opusul a tot ceea ce simbolizau ei. Eu zic ca este o chestie pur de supravietuire si atat 😀

    • Nu-mi vine sa cred ca am ajuns de la zombii la Silmarillion si Povestirile Neterminate 🙂 Conflictul de pe Pamantul de Mijloc este in esenta un conflict intre zei si apoi un conflict intre o fiinta care vrea sa subjuge intreaga lume si elfi. Iar LOTR a fost scris a o saga veche, in cel mai pur stil al unui conflict intre cotropitori si cotropiti. Iar conflictul se termina nu prin distrugerea tuturor orcilor/zombilor sau prin vindecarea orcilor/zombilor si transformare lor inapoi in elfi, ci prin distrugerea fiintei care-i tinea inrobiti. Diferenta dintre conflictul din LOTR si cel din povestile cu zombi este tot atat de mare ca si dintre Germania nazista – Maria Britanie si Germania nazista – evrei. Primele au cu totul alte cauze si consecintei fata de un conflit in care o populatie este subumanizata pentru a fi carne de tun.

      • Mi se pare ca problema zombiilor este mai asemanatoare cu conflictul din LOTR decat cu conflictul nazisti vs evrei, cel putin in esenta.Cred ca asociezi prea mult zombii cu evreii sau situatiile lor, desi nu prea se aseamana.

  8. Daca aveti o aversiune fata de zombie solutia e foarte simpla.

    NU cititi, nu priviti asa ceva si stresul o sa treaca. 😀 Mi se pare cam ciudat sa spui ca ideea cu zombie e o refulare a americanilor. Tipii care impusca si ii vedem pe la stiri, sunt cu probleme, au fost prin Irak si alte campuri de lupta, sau cei mai tineri au fost brutalizati si marginalizati de colegii de scoala, au avut o doaga lipsa, si ma indoiesc ca li se trage de la filmele cu zombie. Sa fim seriosi.

    Mie nu-mi plac vampirii si toate textele ce-i insotesc si nu ma apuc sa despic firu`n patru de ce nu-mi plac si sa sper ca toata lumea o sa fie ca mine.

    DIscutia nu e prea constructiva.

    Imi plac textele cu zombie din varii motive, dar nu neaparat toate, (celebrul Max Brooks nu l-am gustat- ) si nu o sa ma convinga cineva vreodata sa nu mai citesc asa ceva.

    SI invers, cei care nu inteleg ideea nu se vor apropia vreodata de vreun material cu zombie. Asa ca…

    Cine are o problema si De Ce o are?

    Daca despicam firu`n patru fiecare subgen science fiction isi are minusurile lui…

    Mare plictiseala pe unii…

    • Ba pe mine chiar ma preocupa mult, pentru ca eu am defectul ca daca termin o carte care nu-mi place, ma gandesc in primul rand care e problema mea de nu-mi place si nu cum faceti voi, majoritatea, care va ganditi ca problema este la carte si apoi dormiti linistiti 😛 Chiar ma preocupa faptul ca nu reusesc sa citesc sau sa vizionez niciun fel de poveste cu zombi si in rest pot sa citesc sau sa vizionez orice fel de gen sau subgen literar si cinematografic. Caut astfel ce au comun aceste povesti de ma fac sa le privesc cu aversiune.

  9. Huitzilopochtli

    Zombiiiii. Mor si inviu de dragul subiectului astuia 🙂

    Eu gasesc o alta explicatie pentru fascinatia fata de carcasele umblatoare.
    Pe o scara a dezastrelor planetare de la intoleranta la lactoza pana la “Oh shit! Cthulhu’s here” zombi(i) se afla la distanta perfecta de cele doua extreme: suficienti de tampi incat sa-ti acorde o sansa de supravietuire dar totodata destul de multi incat sa nu-ti permita sa o irosesti.

  10. Multumesc, Tudor!

Leave a Reply to Sorin Camner Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu