Despre premiile Hugo 2014

Larry Correia şi Vox Day

Best Novel

(*)Warbound, the Grimnoir Chronicles – Larry Correia – Baen

A Few Good Men – Sarah Hoyt – Baen

Novella

(*)The Butcher of Khardov – Dan Wells – Skull Island Expeditions

(*)The Chaplain’s Legacy – Brad Torgersen – Analog

Novellete

(*)The Exchange Officers – Brad Torgersen – Analog

(*)Opera Vita Aeterna – Vox Day – The Last Witchking

Best Fanzine

(*)Elitist Book Reviews – Steve Diamond

Graphic Story

Schlock Mercenary – Howard Tayler

Best Editor Long Form

(*)Toni Weisskopf

Best Editor Short Form

Bryan Thomas Schmidt

Campbell Award

Marko Kloos

Frank Chadwick

 Larry CorreiaAceasta este lista cu care şi-au făcut campanie Correia şi Day, iar steluţele sunt puse în dreptul numelor care se regăsesc pe listele cu nominalizările la Hugo 2014. Amândoi sunt doi republicani destoinici, mari suporteri ai dreptului de a deţine arme, iar Vox Day (pseudonimul lui Theodore Bale) este un baptist fundamentalist, care a fost descris de mulţi ca cel mai rasist, sexist şi homofob dintre toţi membrii SFWA. După cum se vede, campania celor doi a avut mare succes, mai ales în categoriile de ficţiune. Correia a făcut campanie şi anul trecut, când a reuşit cu majoritatea prietenilor, însă el a fost primul sub linie la categoria Cel mai bun roman. Datorită faptului că în 2014 s-a asociat cu Vox Day, că au avut voie să nominalizeze şi cei înscrişi la WorldCon-ul precedent şi a faptului că Neil Gaiman şi John Scalzi au refuzat nominalizările, fabulosul roman Warbound, the Grimnoir Chronicles, volumul 3, a reuşit să intre pe lista finală a „celor mai bune” romane SFF publicate în 2013.

John Scalzi spune că nu s-a întâmplat nimic ilegal (ceea ce este adevărat), că trebuie să acceptăm faptul că astea sunt nominalizările şi că ceea ce ar trebui să facem este să citim toate lucrările nominalizate şi să le desfiinţăm pe cele ale lui Correia sau Day, în funcţie de meritele lor artistice. Dar, cel puţin eu, nu am timp să citesc toate prostiile împinse cu forţa de un grup foarte compact de bărbaţi americani albi fundamentalişti, care nu au legătură cu mine şi cu preferinţele mele. Cum să-i citesc pe Correia, Day sau Torgersen, când în ultimele două numere din Clarkesworld mă aşteaptă povestiri minunate semnate de Seth Dickinson, Ursula K. LeGuin, Michael Swanwick sau Kali Wallace?

Există soluţii?

World

Problema cu premiile Hugo este că sunt destul de importante în fandom încât unii autori să dorească să-şi facă campanie, şi în acelaşi timp participarea este destul de redusă, dar destul de accesibilă, încât această campanie să poată să aibă succes. Şi cum la importanţa premiilor Hugo nu se poate umbla, cred că soluţiile ar trebui căutate la participare. Astfel se poate renunţa la Supporting Membership-ul de 40$ şi se poate reveni la cum a fost înainte când doar cei care chiar participau la WorldCon şi plăteau taxa de 200$, aveau dreptul să voteze. Însă Supporting Membership-ul a fost introdus tocmai pentru a creşte şi a face mai relevant numărul celor care nominalizează, care ajunsese în trecut foarte jos. Datorită acestui tip de Membership a crescut mult adresabilitatea premiilor Hugo şi astfel, au putut şi cei ca mine să voteze.

Cealaltă posibilitate ar fi ca taxa de Supporting Membership să fie scăzută şi mai mult, eventual până la 10$. Asta ar da posibilitatea ca mult mai mulţi fani (în special cei mai puţin bogaţi decât americanii albi) să voteze şi astfel campania unor ca Correia sau Mira Grant, ar fi diluată şi cu mult mai puţine şanse de reuşită. Apoi, pentru câştigători pot vota toţi sau doar participanţii la WorldCon sau chiar la categoria Cel mai bun roman se pot acorda două premii distincte, unul acordat din partea întregului public votant şi celălalt din partea participanţilor.

Ancillary Justice

După cum am intuit, Ancillary Justice va fi cu siguranţă cea mai nominalizată carte SF din toate timpurile, lucru remarcabil dacă ne gândim că e vorba despre un debut scris de o femeie. Cartea lui Ann Leckie a fost nominalizată până acum la 8 premii (Dick, Kitschies, Tiptree, Compton, Nebula, Clarke, BSFA şi Hugo) şi mai urmează să fie anunţate nominalizările la premiile Locus şi John W. Campbell.

Rossgate şi Neil Gaiman

Neil GaimanJonathan Ross, cel mai celebru realizator de talk-show-uri din Marea Britanie şi fan SF, prieten cu Gaiman, a fost rugat de acesta sa prezinte Hugo-ul. Ross a acceptat, s-a anunțat oficial, dar apoi s-a declanșat un scandal, cam fără substanţă, legat de unele dintre afirmațiile acestuia luate din context. S-a ajuns ca Mira Grant să ţipe pe twitter cum că ea nu va participa la Loncon pentru că Ross o va face grasă. După o zi Ross s-a retras elegant, iar Gaiman s-a supărat. Şi din cauza asta probabil că a refuzat nominalizarea. Din păcate, acest refuz a dus mai mult ca sigur la nominalizarea lui Correia, dar, din fericire, absenţa lui Gaiman, îi oferă mult mai multe şanse de câştig lui Ann Leckie, pentru că nici un alt roman nu ar avea vreo şansă dacă ar fi nominalizat la un premiu popular alături de o lucrare a lui Gaiman, indiferent dacă autorul lui se numeşte Bujold, Scalzi, Stephen King sau George R.R. Martin.

Seria Roata Timpului

Wheel of Time

Întreaga seria The Wheel of Time a fost nominalizată la Hugo din cauza unei reguli stupide care prevede că dacă în anul precedent a fost publicat ultimul volum al unei serii, atunci întreaga serie poate fi nominalizată (regulă care s-a introdus la primul WorldCon pentru lucrările publicate în serial în reviste). S-a ajuns la situaţia absurda ca o serie publicată în ultimii 25 de ani şi care conţine peste 10.000 de pagini să fie eligibilă la categoria Cel mai bun roman apărut în 2013, iar God’s War al lui Kameron Hurley să nu poate fi nominalizat, în ciuda faptului că a apărut în 2013 în Marea Britanie, care este şi ţara organizatoare a WolrdCon-ului. Promotorul principal al acestei nominalizări a fost editura TOR, care a publicat seria The Wheel of Time, şi Tor.com, revista online a editurii.

Tor.com

torDacă tot am ajuns la Tor.com, merită amintită dominaţia acestei reviste la premiile Hugo din acest an în ceea ce priveşte proza scurtă. Dacă acum zece ani Asimov’s sau F&SF dominau, iar în anii trecuţi Clarkesworld sau Ligthspeed, în acest an Tor.com are o treime din toate nominalizările. Această dominaţie are mai multe cauze: faptul că e o revistă susţinută de cea mai puternică editură de SFF din lume, faptul că Tor.com are cel mai mare trafic online şi cea mai mare vizibilitate, faptul că plăteşte de departe cel mai mare tarif pe cuvânt dintre toate revistele de SFF sau mainstream pentru că-şi permit, iar ţelul lor este să scoată profit din vânzarea de cărţi, nu de povestiri, faptul că-şi permit să angajeze editori ca şi Ellen Datlow, Patrick Nielsen Hayden sau Ann VanderMeer. Toate astea fac din Tor.com o revistă online foarte citită, dar în acelaşi timp una care publică constant ficţiune de calitate.

Celelalte categorii

Woman-power

Din fericire, celelalte categorii arată mult mai bine decât cele de ficţiune, în ele dominând de departe femeile, fie ele de culoare, nonamericane sau cu altă orientare sexuală. Iar categoria pentru Cel mai bun fan este o revelaţie şi poate un semn a ceea ce se va întâmpla în viitor. Astfel din Best Fan Writer au dispărut în sfârşit bărbaţii albi care unii au fost nominalizaţi şi de 25 de ori, pe lista finală regăsindu-se 4 femei extraordinare, care scriu exclusiv online şi care în ultimul an ne-au oferit articole incisive, controversate, bine scrise şi extrem de interesante. La fel de bine arată şi categoriile Best Fanzine şi Best Fancast, unde se regăsesc majoritatea nominalizărilor mele.

Retro Hugo

Welles and WellsEu sunt un fan înrăit Orson Welles, aşa că m-a bucurat faptul că dramatizările lui au adunat 4 nominalizări: Around the World in Eighty Days, A Christmas Carol, Dracula Bram Stoker şi The War of the Worlds. Dacă doriţi le puteţi asculta urmând link-ul ataşat fiecăruia.

WorldCon în Marea Britanie?

Charles Stross

Dacă acum un deceniu, când a fost ultimul WorldCon în Regatul Unit, toate romanele nominalizate au fost scrise de britanici, acum Charles Stross e singurul britanic prezent în la ficţiune, însă şi acesta este aici pentru că scrie de fapt, după propria mărturisire, în primul rând pentru americani. În zilele noastre internetul hotărăşte tot, iar ţara care l-a cucerit (deocamdată), domină şi ea.

Goodreads şi premiile Hugo

Clasament Goodreads

Nominalizările la Hugo

A Memory of Light de Jordan & Sanderson The Wheel of Time de Jordan & Sanderson
Abbadon’s Gate de James S.A. Corey
Ancillary Justice de Ann Leckie Ancillary Justice de Ann Leckie
Parasite de Mira Grant Parasite de Mira Grant
Warbound de Larry Correia Warbound de Larry Correia
Best of All Possible Worlds de Karen Lord
Neptune’s Brood de Charles Stross Neptune’s Brood de Charles Stross

 Ca şi în anii trecuţi, Goodreads este un foarte bun predictor al nominalizărilor la Hugo, după ce sunt eliminate romanele SFF percepute de fandom ca şi mainstream şi cele epic-fantasy aflate mai jos de cea mai bine clasată carte epic-fantasy. Gaiman şi Scalzi au refuzat nominalizările, astfel că singura anomalie, ca şi în 2013, o reprezintă carte lui Corey.

Cine va câştiga la categoria Cel mai bun roman?

Ancillary JusticePentru ca un roman să se afle printre nominalizări are nevoie doar de puţin mai mult de 100 de voturi, însă pentru a câştiga trebuie să adune peste 800. Acest lucru mă face să fiu sigur că romanele lui Correia şi Mira Grant se vor afla (ca şi cel al Mirei Grant de anul trecut) pe ultimele două locuri. Cât priveşte seria The Wheel of Time, este destul de greu de ghicit dacă nu avem în faţă numărul nominalizărilor. Însă, având în vedere că Robert Jordan nu a fost nominalizat niciodată la Hugo, că nici măcar Martin nu a reuşit să o învingă acum doi ani pe Jo Walton şi că şi pentru această nominalizare s-a făcut campanie de către TOR şi s-au mobilizat un număr finit de fani, mă gândesc că şi Roata Timpului se va comporta cam ca şi Warbound şi Parasite. Ancillary Justice şi Neptune’s Brood cred că se vor regăsi (ca şi la mine), în această ordine, pe primele două locuri ale buletinelor majorităţii votanţilor, minus grupurile foarte compacte de fani ale lui Jordan, Correia şi Grant, care şi-au cumpărat Supporting Membership şi care majoritatea vor avea pe buletinul final doar cartea sau seria pe care o susţin. Astfel e posibil ca după prima rundă numărătoarea să arate cam aşa: Ancillary Justice – 700, Neptune’s Brood – 400, The Wheel of Time – 300, Parasite – 300, Warbound – 200. Warbound şi Parasite vor ieşi repede, dar nu cred că vor avea prea multe voturi de împărţit nici celorlalte. La fel şi cu seria The Wheel of Time. Probabil că până la urmă Ancillary Justice va câştiga detaşat.

5 Comments

  1. tare-mi plac analizele astea ale lui dr. Tudor. mulțumesc frumos, doctore.

  2. Ma gtandesc ca daca Parasite de Mira Grant si Warbound de Larry Correia sunt si in clasamentul Goodreads asa de sus, nu sunt chiar atat de proaste.

    • Problema nu este daca sunt slabe sau nu. Ideea este ca votantii sa citeasca cat mai mult din ceea ce a aparut in anul precedent si apoi sa dea un vot cat de cat informat. Iar ceea ce se intampla cu Grant si Correia este un vot in bloc, in care votantii isi cumpara participarea si apoi isi dau votul la indemnul celor 2 si pentru lucrarile pe care sunt indemnati sa le voteze. Astfel se intampla ca si in 2013 cand 90% din tot ceea ce a scris Grant a fost nominalizat, ea avand vreo 8 nominalizari. Iar acum 7 din indemnurile lui Correia s-au regasit pe lista finala, inclusiv romanul lui, care este un military SF tipic editurii Baen. Multe defecte are fandomul, dar fani de military SF si razboie nu au fost niciodata. Si atunci cand dadeau premii pentru military SF, cartile premiate erau mult mai mult decat military SF (Starship Troopers, Forever War sau Ender’s Game).

      • Banuiesc ca romanul lui Correia la care te referi e si cel mentional in articolul de mai sus, Warbound, insa din cate stiu eu nu prea e military SF, el scrie urban fantasy, iar seria asta a lui, Grimnoir Chronicles, pare sa fie exact aia. Stiam cate ceva de Correia (fast, action packed, over the top novels), am de gand sa il incerc la un moment dat, insa chiar nu ma asteptam sa il vad nominalizat la Hugo…in fine.

  3. Pingback: Benzile desenate si premiile Hugo | SFKultur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu