Premiile SFF din 2013

Acum, că s-au anunţat nominalizările la ultimul dintre premiile importante ale anului – World Fantasy, m-am gândit să le aşezăm pe toate unele lângă celelalte şi să vedem cum se prezintă vis-a-vis de cele mai bune cărţi ale anului.

În fiecare an îmi aleg o carte după care să judec premiile SFF. Practic, relevanţa listei de nominalizări o judec în funcţie de prezenţa sau absenţa cărţii respective. Anul acesta un astfel de roman s-a detaşat clar – The Drowning Girl de Caitlin Kiernan. Fiind un fantasy, The Drowning Girl nu a putut fi nominalizată la premiile exclusiv SF, care sunt destul de multe. Astfel, mi-am mai ales un roman science-fiction pe care doream să-l văd pe listele de nominalizări ale premiilor exclusiv SF – Empty Space de M. John Harrison.

Cărţile îngroşate sunt cele pe care le-am citit. Am mai inclus pe liste şi The Throne of the Crescent Moon, care de multe ori a fost nominalizată la categoria Cel mai bun debut.

Premii exclusiv science-fiction:

BSFA CLARKE LOCUS SF CAMPBELL
2312 2312 2312 2312
Empty Space Angelmaker Captain Vorpatril’s Alliance Empty Space
Intrusion Intrusion Redshirts Intrusion
Jack Glass Nod Caliban’s War Jack Glass
Dark Eden Dark Eden Hydrogen Sonara The Hydrogen Sonata
The Dog Stars Any Day Now
Existence
Railsea
The Fractal Prince
Blue Remembered Earth
The Rapture of the Nerds
Slow Apocalypse
Alif the Unseen

Nu voi lua în considerare premiul Campbell Memorial, al cărui listă de nominalizări arată foarte bine, dar pe ea sunt cam toate cărţile science-fiction apărute în 2012.

Şi acum sunt plin de uimire în legătură cu cât de bine arată lista de nominalizări de la premiile britanice de science-fiction. Cum a reuşit un public destul de numeros să scoată o listă pe care să fie aproape toate cărţile bune ale anului (inclusiv Empty Space), eu nu-mi explic.

Topul premiile SF pentru 2012:

  1. BSFA
  2. Clarke
  3. Locus SF

Premii exclusiv fantasy:

BRAM STOKER MYTHOPOEIC SHIRLEY JACKSON
The Drowning Girl The Drowning Girl The Drowning Girl
Bottled Abyss Digger, vols. 1-6 The Devil in Silver
Nightwhere Weirdstone trilogy Edge
Inheritence Death and Resurrection Gone Girl
The Haunted Hide Me Among the Graves Immobility
LOCUS FANTASY WORLD FANTASY BFA
The Drowning Girl The Drowning Girl The Drowning Girl
The Killing Moon The Killing Moon The Brides of Rollrock Island
Glamour in Glass Some Kind of Fairy Tale Some Kind of Fairy Tale
Throne of the Crescent Moon Crandolin Railsea
Hide Me Among the Graves Alif the Unseen Red Country
The Apocalypse Codex
 
DAVID GEMMELL
Stormdancer
King of Thorns
Throne of the Crescent Moon
Red Country
The Blinding Knife

După cum se vede, The Drowning Girl este prezentă pe toate listele premiilor fantasy, minus cea pentru epic-fantasy. Iar publicul britanic s-a întrecut din nou pe el însuşi, nominalizând anul acesta cele mai bune cărţi fantasy ale lui 2012, inclusiv fabuloasa The Brides of Rollrock Island de Margo Lanagan.

Premiile Bram Stoker, Mythopoeic, Shirley Jackson şi David Gemmell sunt prea specializate pentru a le putea compara, dar topul celorlalte premii fantasy pe 2012 ar arăta aşa:

  1. BFA
  2. World Fantasy
  3. Locus Fantasy

Premii SFF:

NEBULA TIPTREE THE KITSCHES HUGO
2312 2312 Angelmaker 2312
The Drowning Girl The Drowning Girl The Folly of the World Blackout
Throne of the Crescent Moon Jagannath A Face like Glass Throne of the Crescent Moon
The Killing Moon Range of Ghosts Jack Glass Captain Vorpatril’s Alliance
Ironskin Ancient, Ancient The Method Redshirts
Glamour in Glass Rituals
Up Against It
Firebrand

Nebula s-a prezentat anul acesta cu o listă surprinzător de reuşită, mult peste celălalt premiu important american – Hugo.

Topul premiilor SFF:

  1. Nebula
  2. Tiptree
  3. The Kitsches
  4. Hugo

Cărţile cu mai mult de 2 nominalizari ar fi:

caitlin-r-kiernan-the-drowning-girl-cover360756407117.02.LZZZZZZZRailseaJACK-GLASS-revised2-676x1024The-Killing-Moonoriginaldark-eden-by-chris-beckett

  • The Drowning Girl de Caitlin Kiernan – 8 (Bram Stoker, Mythopoeic, Shirley Jackson, Locus Fantasy, BFA, World Fantasy, Nebula, Tiptree)
  • 2312 de Kim Stanley Robinson – 7 (BSFA, Clarke, Locus SF, Campbell, Nebula, Tiptree, Hugo)
  • Throne of the Crescent Moon de Saladin Ahmed – 4 (Locus D, Gemmell, Nebula, Hugo)
  • Railsea de China Mieville – 4 (Campbell, Locus YA, BFA, Nebula YA) (Railsea, la fel ca şi Alif the Unseen, a fost nominalizată atât la premii exclusiv SF cât şi la cele exclusiv fantasy)
  • Jack Glass de Adam Roberts – 3 (BSFA, Campbell, The Kitsches)
  • The Killing Moon de N.K. Jemisin – 3 (Locus Fantasy, World Fantasy, Nebula)
  • Intrusion de Ken MacLeod – 3 (BSFA, Clarke, Campbell)
  • aş mai aminti şi Dark Eden de Chris Beckett, care a fost nominalizată la BSFA şi Clarke, şi l-a câştigat pe cel din urmă.

The Drowning Girl a fost nominalizată la aproape toate premiile din acest an, ceea îmi creşte foarte mult încrederea în premiile SFF. Dacă vreţi să aveţi o idee despre ceea ce s-a publicat bun în materie de SFF în 2012, puteţi lua cu încredere listele pe care vi le recomandă participanţii convenţiilor britanice de science-fiction şi fantasy – BSFA şi BFA.

Iar faptul că, pe lângă nominalizările la premiile date de membrii SFWA, de participanţii convenţiei britanice şi mondiale de fantasy sau cititorii Locus, The Drowning Girl a fost nominalizată la Bram Stoker la cel mai bun „roman horror”, la Mythopoeic pentru lucrare care „exemplifică cel mai bine spiritul Inklings-ilor”, la Shirley Jackson pentru cel mai bun de „horror, suspans psihologic sau dark-fantasy”, la Tiptree pentru carte „science fiction sau fantasy care explorează şi extind rolurile femeilor şi bărbaţilor”, mă face să cred că am avut dreptate în legătură cu tot ceea ce am spus în recenzia mea din Galileo Online.

6 Comments

  1. Pe mine de ceva timp ma lasa rece toata treaba asta cu premiile.Si asta pentru ca nu se pupa premiul cu modul in care privesc eu volumul dupa ce-l termin.
    De ex. daca ar fi sa aduc in discutie cat de reala mi se pare nominalizarile si Locusul luat de volumul lui Saladin as spune repede ca undeva se greseste.
    Pentru ca eu nu as nominaliza cartea asta asta la nimic. Personajele sunt foarte slab construite, actiunea parca nu m-a convins, si mereu am simtit ca ceva nu se pupa. Ciudat.

    Si Dark Eden-ul, desi ceva mai bine pus in valoare, nu mi-a spus prea multe.

    Red Country, mi-a placut, dar subliniez, nu as nominaliza-o la nimic. Redshirts? Hai ca stim cum scrie Scalzi. Ma mir cum de nu s-a plictisit inca lumea.

    Jagannath am incercat si nu m-a dat pe spate.

    Si daca mai scanez cu privirea mai gasesc de carcotit.

    • Pai nominalizarile la anumite premii spun ca cei care voteaza considera ca cele 5 sau 6 carti nominalizate sunt mai bune decat celelalte aparute in anul respectiv. Nu comentez daca romanul lui Ahmed se poate compara cu cele mai bune fantasy-uri din istorie, dar cert este ca nu pot gasi alte 5 debuturi din 2012 mai bune decat el, asa ca nu am nicio problema cu nominalizarea lui la Locus ca si unul dintre primele 5 debuturi ale anului.

      La fel. Nu am citit Red Country, dar ma indoiesc ca poti gasi alte 5 epic-fantasy aparute in 2012 mai bune decat romanul lui Abercrombie, pentru a fi nominalizate la David Gemmell.

      • Dar sunt si alte carti care mie personal mi se par mai bune. De ce oare ele nu au fost nominalizate?
        Sau totul deprinde de promovare/comercial?

        • Este tare complicata treaba cu premiile pentru ca fiecare are individualitatea si dinamica proprie. Cel putin premiile populare sunt un fel de medie si nu cred ca exista fani care sa-si gaseasca toate cartile favorite dintr-un an pe lista cu nominalizari. Si din pacate se voteaza in mare masura autorul si abia apoi cartea. De asta niste autori extrem de populari, din motive diferite, ca si Gaiman, Willis sau Scalzi vor fi mereu nominalizati.

  2. ar fi fain dacă ai pune – cu verde, să zicem – titlurile cîștigătoare la fiecare premiu. ca să vedem totuși și rezultatele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu