Premiile Hugo 2012

Noaptea trecută, la Chicago, în cadrul Convenţiei Mondiale de SF, au fost decernate premiile Hugo. Având în vedere că majoritatea câştigătorilor s-au aflat pe buletinul meu de vot fie pe primul loc (Nuvelă, Nuveletă, Lucrare Conexă, Semiprozine, Fanzine), fie pe al doilea (Roman, Podcast), pot să mă declar foarte mulţumit de cum a ieşit votul. În acest an nu pot să spun, ca şi în cei trecuţi, că aceste premii nu-mi reflectă aproape deloc gusturile.

Însă pentru mine, mai interesante decât câştigătorii, sunt întotdeauna statisticile care se publică imediat după anunţarea premiilor, statistici care ne arată cum a decurs atât votul final, cât şi procesul de nominalizare.

Câştigătorii sunt:

Cel mai bun roman:

1. Among Others by Jo Walton (Tor)

2. Embassytown de China Miéville (Macmillan UK / Del Rey)

3. Leviathan Wakes de James S. A. Corey (Orbit)

4. Deadline de Mira Grant (Orbit)

5. A Dance With Dragons de George R. R. Martin (Bantam Spectra)

Among Others a produs cea mai mare surpriză la aceste premii. Pentru mine, faptul că Martin nu numai că a pierdut, dar s-a clasat pe ultimul loc, a fost total neaşteptat. Credeam că, în ciuda faptului că A Dance with Dragons nu merita să se afle pe lista de 5, fanii îi vor da lui Martin un fel de premiu pentru întreaga activitate, după ce în 2001, poate cel mai slab volum din Harry Potter a bătut, A Storm of Swords, probabil cel mai bun roman epic-fantasy care s-a scris de la Tolkien încoace. Datorită popularităţii de care Martin se bucură după apariţia serialului, mă aşteptam să câştige la mare distanţă premiul, cam în acelaşi fel cum a câştigat Scorsese Oscarul pentru The Departed după ce a pierdut în trecut cu cel puţin 3 filme (Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas) care au fost superioare atât lui The Departed cât şi celorlalte nominalizări din acei ani. Fandomul însă m-a surprins, iar faptul că în sfârşit au ajuns să aleagă lucrările bune în detrimentul celor populare nu poate decât să mă bucure.

Jo Walton este foarte iubită în fandom, iar Among Others a fost până la urmă irezistibilă, pentru că, pe lângă faptul că e o carte bine scrisă, este, după cum a spus chiar Walton, “o scrisoare de dragoste atât pentru science-fiction, cât şi pentru fani”. Cine dintre noi ar putea rezista unei cărți care-ţi demonstrează cât de grozavă este viaţa de cititor de SFF?

Surprinzător este şi faptul că o carte ciudată, complicată şi dificilă de citit, ca şi Embassytown, s-a clasat pe locul 2, la destul de mică distanţă de câştigător. Popularitatea lui China Mieville în lumea SFF a ajuns la cote astronomice, lucru demonstrat şi de Embassytown, care este cea mai nominalizată carte SF din istorie (Hugo, Nebula, Campbell Memorial, Locus, BSFA, Clarke). Premiul Hugo 2014, când convenţa va avea loc la Londra, este, cred eu, deja adjudecat.

Dacă ne uităm pe lista desfășurată a nominalizărilor vedem că Quantum Thief nu a intrat pe lista finală pentru că i-a lipsit doar un singur vot, la fel ca şi anul trecut când Elegy for an Elk a fost prima povestire sub linie. După cum am crezut, Hannu Rajaniemi trage ponoasele publicării cărţii în ani diferiţi în Maria Britanie şi în SUA (The Quantum Thief a avut şi anul trecut aproape 50 de nominalizări). Mai mult ca sigur că The Fractal Prince va fi nominalizat anul viitor.

Charles Stross rămâne foarte popular, Rule 44 ratând finală pentru doar 2 voturi; să vedem ce va face anul acesta când are 2 romane. Surprinzător este numărul mic de voturi pe care l-a primit Fuzzy Nation a lui Scalzi, care a fost unul dintre cele mai populare romane SF din 2011. Să fii intrat scriitorul american în dizgraţia fanilor sau ei nu au simţit nevoia să nominalizeze un remake al lui roman care a fost deja nominalizat? Ne vom edifica după ce vom vedea ce soartă va avea Redshirts la premiile de anul viitor.

Cea mai bună nuvelă

1. “The Man Who Bridged the Mist” de Kij Johnson (Asimov’s September/October 2011)

2. “Kiss Me Twice” de Mary Robinette Kowal (Asimov’s June 2011)

3. Silently and Very Fast deCatherynne M. Valente (WSFA)

4. “The Man Who Ended History: A Documentary” de Ken Liu (Panverse 3)

5. Countdown de Mira Grant (Orbit)

6. “The Ice Owl” de Carolyn Ives Gilman (The Magazine of Fantasy & Science Fiction November/December 2011)

Pe deplin meritat! Abia aştept să-mi sosească prima colecţia de povestiri a lui Kij.

Cea mai bună nuveletă

1. “Six Months, Three Days” de Charlie Jane Anders (Tor.com)

2. “Ray of Light” deBrad R. Torgersen (Analog December 2011)

3. “The Copenhagen Interpretation” de Paul Cornell (Asimov’s July 2011)

4. “What We Found” de Geoff Ryman (The Magazine of Fantasy & Science Fiction March/April 2011)

5. “Fields of Gold” de Rachel Swirsky (Eclipse Four)

Idem! Aş vrea să remarc faptul că majoritatea câştigătorilor premiilor Hugo din 2012 sunt femei. Este îmbucurător faptul că ele sunt publicate şi citite tot mai mult, iar operele lor au ajuns să fie tot mai preferate celor ale bărbaţilor, chiar şi de către publicul masculin.

Best Short Story

1. “The Paper Menagerie” de Ken Liu (The Magazine of Fantasy & Science Fiction March/April 2011)

2. “The Cartographer Wasps and the Anarchist Bees” de E. Lily Yu (Clarkesworld April 2011)

3. “The Homecoming” de Mike Resnick (Asimov’s April/May 2011)

4. “Movement” de Nancy Fulda (Asimov’s March 2011)

5. “Shadow War of the Night Dragons: Book One: The Dead City: Prologue” de John Scalzi (Tor.com)

Deşi Liu a fost doar al treilea pe buletinul meu, premiul lui este meritat dacă ne gândim la cele vreo 10 lucrări de proză scurtă, bune şi foarte bune, publicate de el în 2011. Mă bucur că gluma care este povestirea lui Scalzi, a fost luată ca atare şi nu a primit multe voturi.

Cea mai bună lucrare conexă

  • The Encyclopedia of Science Fiction, Third Edition edited de John Clute, David Langford, Peter Nicholls, și Graham Sleight (Gollancz)

Cel mai bun film, formă lungă

  • Game of Thrones (Sezonul 1)

Cel mai bun film, formă scurtă

  • “The Doctor’s Wife” (Doctor Who), scris de Neil Gaiman; regizat de Richard Clark (BBC Wales)

Gaiman câştigă oricând şi în orice categorie este nominalizat.

Cel mai bun editor, formă scurtă

  • Sheila Williams

Ar fi meritat Jonathan Strahan.

Cel mai bun editor, formă lungă

  • Betsy Wollheim

Cel mai bun semiprozine

  • Locus editat de Liza Groen Trombi, Kirsten Gong-Wong, et al.

Ultimul an în care Locus mai era eligibil pentru Hugo.

Cel mai bun fanzine

  • SF Signal edited de John DeNardo

Meritat.

Cel mai bun fancast

  • SF Squeecast, Lynne M. Thomas, Seanan McGuire, Paul Cornell, Elizabeth Bear, și Catherynne M. Valente

Idem.

Premiul John W. Campbell Award pentru debut

  • E. Lily Yu

O ciudățenie! Lily Yu (care s-ar putea să fie cel mai tânăr câștigător din istoria Hugo) are doar o povestire publicată și le-a învins pe Karen Lord și Stina Leicht care amândouă au publicate două romane foarte bune (Redemption in Indigo și Of Blood and Honey). Probabil că publicare într-un semiprozine online gratuit ca și Clarkesworld oferă o mult mai mare vizibilitate unui debutant decât un roman apărut la o editură mai mică ca și Small Bear Press sau Night Shade Books.

One Comment

  1. Pingback: Săptăluna SF | Galileo Online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu