Podcasts

Când am auzit că la Hugo-ul la anul acesta s-a introdus o nouă categorie – cea a podcast-urilor, eu tare m-am bucurat. Sunt deja câţiva ani buni de când podcast-urile au luat loc muzicii atunci când sunt în maşină, pe bicicletă, la alergat sau atunci când fac curăţenie prin casă. În medie conduc cam o oră pe zi şi fac sport cam tot atât. Sunt momentele perfecte pentru ascultat un audiobook sau un podcast. Şi cum prefer mult mai mult să citesc decât să ascult o carte (excepţie sunt drumurile foarte lungi cu maşina atunci când un audiobook este perfect), podcast-urilor am ajuns să le dedic o importantă parte din zi. Fie că sunt nişte discuţii între fani, între editori şi scriitori, recenzii de carte sau interviuri, podcast-urile au devenit pentru mine unele dintre cele importante mijloace de informare în legătură de tot ceea ce reprezintă genurile science-fiction şi fantasy.

The Coode Street Podcast

Podcast-ul înregistrat de editorul Jonathan Strahan şi de criticul Gary K. Wolfe este singurul ale cărui episoade le-am ascultat în totalitate (97 până acum). Probabil că discuţiile dintre ei, despre literatura SF, au avut în ultimii ani o influenţă mai mare asupra mea decât orice altceva. Impactul lor asupra ceea ce gândesc eu acum despre SFF în general şi literatura SFF în special a fost enorm. În plus Jonathan şi Gary par că cunosc pe toată lumea, iar interviurile lor cu Ursula Le Guin, Kim Robinson, Jo Walton, Jeffrey Ford, Al Reynolds şi mulţi alţii, sunt excelente.

Printre ultimele episoade: 92 – Michael Dirda, 93 – Peter Straub, 94 – Andy Duncan şi Karen Joy Fawler, 96 – in care discuta controversa Priest-Clarke.

“Every week Gary K. Wolfe and I sit down for about an hour to discuss science fiction and other stuff. Sometimes guests join us, and very occasionally, we have special podcasts.”

Geek’s Guide to the Galaxy

Editorul John Joseph Adams şi scriitorul David Barr Kirtley produc probabil cel mai profesionist podcast despre SF. Deşi nu mă interesează chiar fiecare interviu pe care îl fac sau fiecare discuţie despre filme şi jocuri video, datorită faptului că sunt atât de organizaţi pot ascult doar secţiunea care mă interesează.

Printre ultimele episoade: 53 – interviu cu William Gibson, 55 – cu Michael Chabon, 56 – cu Vernor Vinge.

“Each episode features an interview with a leading figure in the world of science and science fiction, followed by a discussion of science fiction books, movies, video games, and more.”

Galactic Suburbia

Cele 3 australience, Alisa, Alex, Tansy, înregistrează în fiecare săptămână poate cel mai delicios şi simpatic dintre podcast-uri. Deşi cele 2 ore pe care le are fiecare episod sunt uneori prea lungi, eu am ajuns să le aştept cu nerăbdare pentru a afla perspectiva lor militant feministă asupra ştirilor săptămânii, perspectivă care a adus un suflu proaspăt discuţiilor din cadrul SF-ului. În plus fiecare preferă o parte diferită din literatură speculativă, aşa că toată lumea va găsi printre recenziile lor, câte ceva pe gustul fiecăruia.

“Alisa, Alex and Tansy bring you speculative fiction news, reading notes and chat from the galactic suburbs of Australia”.

Science Fiction Book Review Podcast

Englezul Luke Burrage, locuieşte la Berlin, este între primii 10 jongleri ai lumii, lucrează pe vase de croazieră care l-au purtat pe toate continentele, inclusiv Antarctica, scrie SF, dar cel mai important face cele mai interesante recenzii de carte SFF pe care eu l-am ascultat. În aproximativ 45 de minute, Luke analizează lumea, personajele, acţiunea, tehnologia sau proza, cu un debit verbal debordant, dar mereu inteligent şi amuzant. Pentru că recenziile fiind făcute în aşa amănunţime, eu le ascult de obicei după ce citesc cartea respectivă (urmate apoi de discuţii interminabile între mine şi Luke pe email) sau dacă chiar vreau să fiu convins să nu o citesc sau dacă pur şi simplu, dintr-un motiv sau altul, vreau să-mi reamintesc de ea. În plus, mă simt mai aproape de perspectivă lui britanică asupra SF-ului, decât de cea din podcast-urile americane.

Printre ultimele episoade: 149 – Children of the Sky de Vernor Vinge, 154 – Stories of Your Life and Others de Ted Chiang, 155 – Blue Remembered Earth de Alastair Reynolds.

Welcome to LukeBurrage.com, my very own home on the internet. I’m a professional juggler. These days I perform on cruise ships, at street show festivals, and in variete theaters. My show has taken me all over the world, and I’ve performed on all 7 continents, including Antarctica.

SF Signal Podcast

Acesta este unul dintre cele 2 podcast-uri realizate de neobositul Patrick Hester, celălalt fiind Functional Nerds. În ultimul an a atins o enormă popularitate care s-a concretizat într-o foarte meritată nominalizare la Hugo. Teme sunt foarte variate, interviuri, recenzii, mese rotunde, dar îmi place că mai nou fiecare episod se concentrează doar pe una dintre ele.

Printre ultimele episoade: 108, 110, 112 – Sword and Sorcery Mega Panel, 111 – interviu cu Lavie Tidhar, 113,115 – Military Science-Fiction Mega Panel

“Patrick Hester is an author, blogger, podcaster and functional nerd who hangs out and publishes his stuff at his blog All Things From My Brain. He can be also found daily on his Twitter feed at (@atfmb). Patrick’s goal is to be a published science fiction and fantasy author. He is also one half of the Functional Nerds, a weekly podcast talking about computers, technology and speculative fiction.”

Functional Nerds

Produs de scriitorul Patrick Hester şi de muzicianul John Anelio, acest podcast este mult mai cuprinzător decât SF Signal care se concentrează literatură. Nu sunt foarte interesat de tot ceea ce se discută acolo, dar ultimele interviuri cu Lou Anders sau Saladin Ahmed au fost foarte bune.

“Functional Nerds is the new podcast from author/blogger Patrick Hester and musician/blogger John Anealio focusing on science fiction and fantasy media: television, film, comics, and new media such as fan films, audio dramas, online animated comics and more, technology, gadgets and all things Apple as well as music and the occasional video game.”

SF Squeecast

Elizabeth Bear, Paul Cornell, Seanan McGuire (aka Mira Grant), Lynne M. Thomas şi Catherynne M. Valente îşi aleg fiecare câte o carte despre care apoi se discută în podcast. Discuţiile dintre cei 5 scriitori sunt extrem de interesante şi de bine articulate.

“Welcome to the SF Squeecast, a periodic podcast in which a group of Science Fiction  and Fantasy professionals squee about things SFnal, in a neverending panel discussion of vague positivity.”

The Writer and the Critic

Într-un alt podcast australian, criticul Ian Mond şi scriitoarea Kirstyn McDermott recomandă celuilalt cât o carte, pe care apoi le discută. Cărţile nu sunt întotdeauna SF, dar toate podcast-urile merită audiate pentru că chimia dintre cei 2 este extraordinară.

Printre ultimele episoade: 14 – The Tiger’s Wife şi We Need to Talk about Kevin, 15 – Redemtion in Indigo şi Zoo City, 18 – The Night City şi When Gravity Fails.

“A monthly podcast devoted mostly to speculative fiction books, reviews and the odd bit of idle gossip. Hosted by Kirstyn McDermott and Ian Mond.”

The Bat Segundo Show

Este cel mai bun podcast despre literatură pe care îl ştiu eu. În fiecare episod Bat Segundo intervievează câte un scriitor de cele mai multe ori mainstream, însă absolut toate interviurile merită ascultate. Iar când este intervievat China Mieville, Paolo Bacigalupi, Greg Bear, Neal Stepheson sau Cat Valente, interviul este un deliciu pentru fiecare fan.

“The Bat Segundo Show is a cultural and literary podcast that involves very thorough long-form interviews with contemporary authors and other assorted artists. Standard questions that have been asked of guests over and over are avoided, whenever possible. The show is updated (ideally) every week and sometimes every two weeks. There are at least five podcasts unveiled to the listening public every month and, more often than not, considerably more.”

Adventures in SciFi Publishing

Produs de Shaun Farrell, acest podcast interesant aduce interviuri cu scriitori sau editori şi vorbeşte despre experienţa de a fi publicat sau de a publica.

Printre ultimele episoade: 153 – interviu cu N.K. Jemisin, 162 – interviu cu Michael Moorcok.

“A science fiction podcast: bringing you authors of science fiction and fantasy since 2006: interviews, book reviews, news, free books, and more.”

The SFFaudio Podcast

Produs de Scott Danielson şi Jesse Willis, acest podcast vorbeşte despre audiobook-uri, însă discuţiile spumoase despre ele sunt identice cu cele despre cărţile normale, numai experienţa “citirii” lor diferă. Nu am timp să le ascult toate episoadele, însă atunci când o fac mă simt pe deplin satisfăcut.

Printre ultimele episoade: 155 – in care discută cele 5 povestiri nominalizate la premiul Nebula.

“The SFFaudio Podcast features discussions with SFFaudio.com contributors, cool podcasters, bloggers and scholars, conversations with people writing books, audiobooks, audio drama and comics. The episodes designated “READALONG” are in-depth conversations about one audiobook (or book). Episodes tagged “TOPIC” feature a focused discussion of a narrow subject in SFF. We also occasionally present an unabridged AUDIOBOOK as an episode.”

21 Comments

  1. Pe Luke Burrage îl urmăresc și eu de ceva vreme, și e mai mult decât suficient la capitolul podcasturi! 🙂
    Încă sunt în faza de recuperare din urmă, am ajuns la începutul lui 2011 parcă.

  2. Incearca si: StarShipSofa, LightSpeed Magazine, Clarkesworld Magazine si eventual Drabblecast.

    Un episod recomandat:

    (poti sari partea introductiva a episodului)

    • Eu nu consider ca StarShipSofa, LightSpeed Magazine sau Clarkesworld Magazine sunt podcast-uri, ci mai degraba reviste in format audio. Dupa parerea mea StarshipSofa nu prea are ce cauta la Hugo in categoria de podcast, ci ar trebui sa se gaseasca in cea de fanzine.

      • Chiar creatori lor le numesc podcast-uri. Mai mult, pe iTunes apar drept podcast-uri, iar Apple nu poate gresi 🙂

        Glumesc. Felicitari pentru articol. Sunt cateva de care nu stiam.

        • Toata treaba asta cu semiprozine-fanzine-audiomagazine-blog-podcast este inca extrem de fluida si de
          neclara. Dovada e si brambureala de la Hugo cu categoriile. Cred ca o sa mai dureze ceva pana
          lucrurile se vor aseza, daca o vor face vreodata.

          Oricum, eu, daca contin povestiri, le consider reviste in format audio, iar daca contin o discutie intre 2 sau mai multi oameni sau comentariul unuia singur, podcast-uri. Insa aceasta e doar imparteala mea 🙂

          Multumesc 🙂

  3. Sorry, am mancat un “i” :(.

  4. Multam pentru sugestii. Am inceput sa ascult Geek’s Guide to the Galaxy. Am mult de recuperat dar va fi o placere s-o fac. Episodul cu Vernor Vinge a fost excelent.

  5. pentru mine, bat segundo e un must. ocazional coode street si starshipsofa.

  6. Din curiozitate (scuze pentru off topic) amatori de audiobooks exista pe aici?

    • Eu unul nu! 🙂
      Prefer sa citesc in ritmul meu, nu in cel al unui narator obscur.

      • Nu sunt chiar “naratori obscuri”. Mare parte au niste voci extraordinare si totul e facut foarte profesionist.

        • Atata timp cat eu nu-i cunosc pentru mine sunt obscuri! 😛
          Problema e nu vreau inca un strat de abstractie (ca sa zic asa) intre mine si ce vrea autorul sa exprime. Prefer sa-mi imaginez eu personajele, vocile lor, nu sa le interpreteze cineva pt. mine. Pentru asta s-a inventat teatrul & cinema-ul.

    • Cand dau cu aspiratorul 😀 Sau cand trebuie sa merg mult cu autobuzul si e prea aglomerat ca sa citesc o carte obisnuita. Altminteri pierd sirul si se duce naibii tot. …De fapt, din ce zice Tudor, si podcasturile pe care le ascult eu tot audiobookuri sunt (au povestiri, nu discutii)… pe alea le ascult cand merg cu bicicleta la munca, pt ca sunt mai scurte si apuc sa ascult macar o povestire pe drumul dus-intors.

      In format mai lung mi-e destul de greu sa urmaresc ceva audio, asa ca pana acum am ascultat doar romane pe care deja le citisem pe hartie. (Seria Dark Tower e narata foarte misto… cel putin primele 4 carti, pana a facut Frank Muller accident.) Cred ca singura carte pe care am “citit-o” doar in format audio a fost Neverwhere a lui Gaiman si sincer nu cred ca am inteles mare lucru din ea… Am o prietena care e mare fana si imi tot transfera pe iPod carti de pe contul ei de Audible, dar n-am ascultat nimic din ele in afara de DT mentionat mai sus.

  7. am incercat, dar nu reusesc sa ma concentrez destul pentru a savura. asa ca nu, merci.

  8. Si eu am incercat sa ascult un audio book in masina, dar n-am reusit sa raman atent.

    Nu incercasem podcasturi pana acum si prima alegere a fost Luke Burrage. Am ales episodul “The name of the wind – Pat Rothfuss” pentru ca e ultima carte terminata. Luke o critica de la cap la coada, criticile lui sunt corecte si sunt de acord cu ele, dar totusi de ce mi-a (ne-a) placut atat de mult cartea?

    • Eu am ascultat mai demult episodul acela dar nu-mi amintesc sa o critice chiar asa. Tocmai ca ideea care mi-a ramas a fost ca i-a placut in ciuda defectelor de care spune. Iar dovada este ca a citit continuarea de cum a aparut si i-a dat si o nota mai mare in ciuda acelorasi critici. Name of the Wind are nota 3, iar notele lui Luke sunt cam aceleasi ca si pe Goodreads adica: 1=hate, 2=ok, 3=like, 4=really like, 5=perfect.

      Defectele gasite lui Embassytown de unii, pentru mine sunt calitati si exact motivele pentru care mie mi-a placut cartea atat de mult. Pana la urma vorbim de arta, nu de matematica 🙂

  9. Vocea actorului este in cele mai bune audiobook-uri de fapt un element de legatura intre scriitor si cititor si nu un zid. Intreaga structura a povestilor este facuta pentru a fi spusa cu voce tare unor ascultatori. Iar creierele noastre au evoluat pentru a intelege acest tip de poveste. Cititul si cartile sunt o inventie relativ noua, fata de vechimea povestilor.

    Atat cititul cu voce tare cat si ascultatul cartilor audio narate de un actor de aceeasi limba cu cea a scriitorului poate aduce cu alta dimensiune carti. Mi-am dat seama de asta cand am ascultat Lord of the Rings. Sau incercati extraordinarul I Am Legend inregistrat de Blackstone Audio si veti vedea cum intrega tema “last man on earth” capata o cu totul alta dimensiune.

    Iar cartile scrise de americani si englezi nici nu sunt cel mai bun exemplu. Descarcati audiobook-uri ca si Redemtion in Indigo care se fost scrisa si se petrece in Barbados sau Zoo City scrisa de Lauren Beukes din Africa de Sud sau Who Fears Death de Nnedi Okorafor, si o sa vedeti ca ceea ce face naratorul este mult mai aproape de ceea de doreste scriitorul decat vocea din mintea voastra. Chiar in ultimul episod din Coode Street Podcast s-a discutat de chestia asta cu Nnedi Okorafor si despre cum Jonathan nu a inteles Anansi Boys a lui Gaiman pana nu a ascultat audiobook-ul si cum ascultatul unei carti inregistrata in accentul dorit de scriitor schimba cu totul perceptia cititorului.

  10. @Tudor: “Vocea actorului este in cele mai bune audiobook-uri de fapt un element de legatura intre scriitor si cititor si nu un zid. […] Atat cititul cu voce tare cat si ascultatul cartilor audio narate de un actor de aceeasi limba cu cea a scriitorului poate aduce cu alta dimensiune carti.” – subscriu

    @Bear, Skandalouz: Trebuie putin “antrenament”, dar eu cred ca merita. As recomanda ca ascultatul unui audiobook sa nu fie facut in paralel cu alta activitate ce necesita atentie (condusul masinii). In plus as recomanda folosirea unor casti si nu boxe.

  11. Pingback: Podcasts: partea a 2-a – despre teoria şi istoria literaturii speculative » Cititor SF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu