Maureen F. McHugh – China Mountain Zhang

Deşi mi-am propus ca după Mechanique să citesc colecţia de povestiri cea mai discutată din 2011 – After the Apocalypse a lui Maureen McHugh, după ce am terminat romanul lui Genevieve Valentine nu am mai avut dorinţa de a ce citi imediat alte poveşti în lumi postapocaliptice. Experienţa lui Mechanique este atât de exotică, de neobişnuită, de dătătoare de melancolii şi introspecţii, încât am simţit nevoia ca în timp ce noile conexiuni neuronale mi se liniştesc, să citesc ceva diferit. Aşa am ajuns la o carte pe care vroiam de mult timp să o lecturez – romanul de debut al lui McHughChina Mountain Zhang apărut în 1992 şi care a fost nominalizat la absolut toate premiile posibile inclusiv Nebula şi Hugo (ce an formidabil a avut Hugo în ’93 cu Fire Upon Deep, Doomsday Book, Red Mars şi China Mountain Zhang!) şi câştigând Locus pentru debut şi premiul James Tiptree Jr.

Trebuie să spun de la început că, deşi am citit recenzii entuziaste de la unii ca şi Michael Dirda sau Jo Walton, nu m-am aşteptat ca acest roman să fie chiar atât de reuşit. Este exemplul perfect despre cum poţi face trecerea de la un scriitor de proză scurtă la unul de roman. Din păcate problemele de sănătate au făcut ca Maureen McHugh să nu mai scoată un roman de mai mult de zece ani. Dar din fericire în loc de proză lungă am avut parte de 2 colecţii care au fost probabil cele mai bune din anii respectivi: Mothers and Other Monsters în 2005 şi After the Apocalypse în 2011.

China Mountain Zhang este compus din mai multe povestiri care împreună alcătuiesc, ca şi Hyperion, un roman ce este mult mai mult decât suma acestor poveşti. Personajul central, cel care leagă deşi uneori abia perceptibil aceste povestiri, este Zhang Zhong Shan, un chinez american (sau ABC – American Born Chinese), o fascinantă voce la persoana întâi, un tehnician care doreşte să devină inginer, un homosexual al cărui părinţi i-au modificat genele pentru a moştenii aspectul fizic al tatălui lui chinez, fără nicio influenţa de la mama lui hispanică. A fost modalitatea prin care ei au încercat să ofere un avantaj într-o lume care se află sub dominaţia aproape absolută a Chinei, în care toţi oamenii sunt mai mult sau mai puţin socialiști, în SUA s-a produs după o foarte actuală criză economică o revoluţie proletară urmată de Cleansing Winds Campaign, asemănătoare cu Revoluţia Culturală din China.

Însă la fel de fascinante ca şi vocea lui Zhang sunt şi cele ale personajelor, secundare ale romanului, dar fiecare principal în propria lui povestire: Angel, care pilotează un fel de parapante motorizate uriaşe, Martine, un singuratic veteran din armată, care locuieşte pe Marte, îngrijind albine şi capre, Alexi, un colonist marţian, care doreşte o viaţă mai bună pentru fetiţa lui şi San Xiang, o fată urâtă, care-şi doreşte să fie frumoasă.

Este surprinzător cât de bine îi reuşesc lui McHugh toate aceste personaje obişnuite, cu problemele lor de zi cu zi, neputincioase la fel ca şi noi în faţa sistemului (fie el capitalist sau socialist). Au aceste personaje ceva extrem de frumos şi de proaspăt în lipsa lor de importanţă în lumea din carte, dar apoi în profunzimea şi importanţa pe care o iau în ochii cititorului. Deşi ele şi povestirile lor se ating uneori atât de uşor încât efectul declanşat de această interacţiune pare bătaia unor aripi de fluture, ajungi să-ţi dai seama până la sfârşit că nici cea mai neînsemnată şi îndepărtată faptă nu e scutită de consecinţe majore şi surprinzătoare, că  viaţa fiecărui om este importantă şi extrem de complexă, că bătăile aripilor unui fluture în Brazilia pot declanşa o tornadă în Texas sau că o pisică de pe Marte poate schimba viaţa unui inginer daoist din China.

China Mountain Zhang este fără îndoială una dintre capodoperele literaturii science-fiction, un roman extrem de actual în lumea noastră în plină criză economică şi în care China se ridică tot mai sus, un “mozaic” de o dulce ambiguitate care-ţi spune cu un fel de speranţă că supravieţuirea umanităţii nu trebuie să fie în absoluturi, care nu oferă răspunsuri, dar care te face să-ţi pui întrebări despre tot ceea ce te înconjoară de la capitalism până la încălzirea globală. O carte minunată care mi-a liniştit busola melancolică. Mă pot acum apuca liniștit de After the Apocalyse.

One Comment

  1. Pingback: Maureen F. McHugh – After the Apocalypse | Cititor SF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu