Anul 2011 în proza scurtă SF&F

Dacă la categoria roman pot spune că, după ce am citit 30 dintre cărţile SFF apărute în 2011, am o idee destul de bună despre starea genului în anul respectiv, când vine vorba de proza scurtă am o nemulţumire perpetuă legată de ce şi de cât am citit. Din păcate formele sub care apar povestirile şi nuvele sunt atât de diverse şi de multe, încât e aproape imposibil să citeşti mai mult de o fracţiune din ceea ce s-a scris într-un an. Din această cauză mă bazez în lecturile mele pe recomandările specialiştilor Locus în proza scurtă (Gardener Dozois, Rich Horton şi Lois Tilton). Datorită lor şi a altora, deschiderea Kindle-ului în prima zi a fiecărei luni (când îmi sosesc pentru numai vreo 25 Roni: Asimovs, F&SF, Clarkesworld şi Lightspeed) nu se însoţeşte de anxietatea citirii a zeci de povestiri ci de nerăbdarea parcurgerii a celor mai bune dintre ele.

Voi enumera mai jos doar nominalizările mele la Hugo şi încă câteva povestiri care mi-au plăcut mult. Nu are rost să descriu tot ceea ce am citit sau vreau să citesc din 2011; pentru o privire exhaustivă asupra anului 2011 în proza scurtă avem norocul să putem parcurge Locus Recommending Reading List dar mai ales să putem citi antologiile celor 3 muşchetari: Dozois, Strahan şi Horton.

 

Categoria CEA MAI BUNĂ NUVELĂ

  1. The Ants of Flanders de Robert Reed (F&SF 7-8/11) – povestea fascinantă a unei invazii extraterestre din perspectiva transformării pe care o produce asupra unui adolescent; Reed reuşeşte să aducă complexitate şi prospeţime unei teme care părea epuizată.
  2. Silently And Very Fast de Catherynne M. Valente (Clarkesworld 10-11-12/11) – o nuvelă care întreabă ce înseamnă să fii uman, există conştiinţă artificială şi dacă da, atunci unde este limita dintre ele; sunt întrebări care au mai fost puse, dar niciodată cu o voce ca cea a lui Cat Valente; sper să am timp să scriu despre comparaţia absolut fascinantă dintre abordarea ei asupra conştiinţei artificiale şi cea a lui Ted Chiang din Life Cycle of Software Objects.
  3. The Man Who Ended History: A Documentary de Ken Liu (Panvers Three) – apropo de Ted Chiang, 2011 se conturează ca fiind anul lui Ken Liu, un autor comparat prin ceea ce scrie cu Chiang; din fericire pare un Chiang mult mai prolific; această nuvelă este remarcabilă prin abordarea absolut specială a călătoriei în timp şi a explorării psiho-sociale a acesteia, având în centru ororile făcute de japonezi în China în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
  4. The Choice de Paul Mcauley (Asimov’s 1/11 – excerpt) – se petrece în universul Jackaroo în care o rasă de extratereştrii au dăruit oamenilor tehnologii avansate în schimbul celei mai mari părţi din Sistemul Solar; un science-fiction pur sânge, inteligent şi provocator.
  5. The Man Who Bridged The Mist de Kij Johnson (Asimov’s 10-11/11 – excerpt) – un SF-fantasy “liniştit” despre construcția unui pod peste un râu în a cărui adâncimi şi ceţuri pândesc uriaşi monştrii misterioşi; o poveste frumoasă scrisă cu mare talent.

Altele

The Ice Owl de Carolyn Ives Gilman (F&SF 10-11/11) – o excelentă frântură de space-opera povestită din perspectiva unei fetiţe de 12 ani, despre artă, copilărie şi genocid.

 

Categoria CEA MAI BUNĂ NUVELETĂ

  1. Anticopernicus de Adam Roberts (Ancaster Books) – această abordare foarte interesantă a paradoxului lui Fermi este poate o poveste mai puţin tipică pentru Roberts; aş vrea (nu că mă plâng de ceea ce scrie în mod normal) să mai scrie poveşti de acest gen.
  2. A Small Price to Pay for Birdsong de K. J. Parker (Subterranean, Winter 2011) – o abordare a rivalităţii Mozart-Salieri în stilul uşor fantastic, dar foarte reuşit, al lui Parker.
  3. Ghostweight de Yoon Ha Lee (Clarkesworld 1/11) – o nouă poveste despre genocid, în care o dezertoare din armata Imperiului Interstelar, pune stăpânire pe o navă de război şi posedată de o fantomă încearcă să-şi răzbune poporul; plus origami în spaţiul cosmic!
  4. What We Found de Geoff Ryman (F&SF, 9-10/11) – o poveste tipică marca Geoff Ryman despre graniţa dintre tradiţie şi modern într-o ţară din lumea a 3-a şi despre cum tragediile trecutului afectează prezentul şi viitorul; o nuveletă intensă şi tristă în care personajul principal descoperă că stresul generaţiilor trecute este moştenit pe linie bărbătească de generaţiile următoare.

 

Categoria CEA MAI BUNĂ POVESTIRE

  1. Tidal Forces de Caitlin R Kiernan (Eclipse Four) – un fel de horror, dar care se cheamă de fapt genul Kiernan, despre cum o mini gaură neagră afectează un cuplu de femei; înspăimântătoare şi fermecătoare în acelaşi timp.
  2. The Smell Of Orange Groves de Lavie Tidhar (Clarkesworld 11/11) – o meditaţie despre memorie într-un fascinant Tel Aviv al viitorului în care oamenii pot face târguri cu inteligenţele artificiale şi transmite astfel memoriile generaţiilor viitoare.
  3. The Server and the Dragon de Hannu Rajaniemi (Engineering Infinity) – despre naşterea şi dezvoltarea într-o margine de galaxie a unei inteligenţe atotputernice.
  4. The Invasion of Venus de Stephen Baxter (Engineering Infinity) – o poveste în care oamenii sunt doar spectatorii unui război în Sistemul Solar între 2 civilizaţii extraterestre care îi ignoră complet.
  5. Woman Leaves Room de Robert Reed (Lightspeed Magazine, 3/11) – o mişcătoare povestire despre un simulacru al unei persoane care este pornit şi apoi dezactivat în viitoruri tot mai îndepărtate şi mai stranii.

Altele

The Cartographer Wasps and the Anarchist Bees de E. Lily Yu – (Clarkesworld 4/11) – nu pot să descriu această povestire despre viespile cartografe şi albinele anarhiste; tot ce pot spune e că este chiar despre viespile cartografe şi albinele anarhiste; citiţi-o, că merită!

Martian Heart de John Barnes şi Digging de Ian McDonald (Life on Mars) – 2 povestiri în stilul lui Kim Stanley Robinson despre ceea ce înseamnă cu adevărat să colonizezi planeta Marte.

Simulacrum – Ken Liu (Lightspeed 2/11) – neavând o relaţie prea bună, un tată şi fiica lui îşi mută interacţiunea în lumea simulacrelor; o excelentă explorare a relaţiei dintre părinte şi copil.

The Paper Menagerie – Ken Liu (F&SF 3-4/11) – o povestire emoţionantă despre experienţa unei a 2-a generaţii de imigranţi.

Staying Behind – Ken Liu (Clarkesworld 10/11) – un nou excelent Ken Liu, o tulburătoare poveste postapocaliptică spusă din perspectivă oamenilor care au decis să nu devină postumani.

7 Comments

  1. Woman leaves room și Swingers de Robert Reed, Home de George Saunders, și Covehite a lui Mieville, astea sunt povestirile care-mi vin în cap din 2011. Am citit și o parte din Silently and very fast, care mi s-a părut frumoasă dar nu m-a prins, parcă îi lipsea emoția. Home mi s-a părut cea mai bună.

    Povestirile lui Liu mie mi se par scrise bine dar cu subiectele tratate superficial. Am citit doar Simulacrum și Staying behind și nu mi-au plăcut din acest motiv.

  2. @rreugen
    Incearca si The Man Who Ended History: A Documentary a lui Liu.

  3. Pingback: Cititor SF » Nominalizările la premiul Nebula 2011

  4. Pingback: Premiile Nebula 2012: nominalizările | Galileo Online

  5. care e faza cu “pentru numai vreo 25 Roni: Asimovs, F&SF, Clarkesworld şi Lightspeed”? te referi la abonamente electronice? si 25 lei pe ce?pe luna? poate clarifici nitel, sa-ti calcam pe urme.
    multumesc.

  6. Da, ma refer la abonamentul electronic. Toate 4 costa impreuna cam 25Roni pe luna si le primesti in momentul in care apar, direct pe Kindle.

  7. Pingback: Nominalizările la premiul Hugo 2012 » Cititor SF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu