Peter Straub – Poe’s Children: The New Horror, An Anthology

Peter Straub este un cunoscut autor de horror cu premii ca Bram Stoker Award, World Fantasy Award, si International Horror Guild Award in portofoliu. Totusi este mai renumit pentru colaborarile cu alti autori, cea cu Stephen King la Black House fiind de notorietate, si mai putin pentru talentul sau de antologator. Lucru care de altfel se cam observa dupa ce parcurgi lucrarea de fata. Interesant este ca a ales sa-si introduca si o povestire proprie in antologie (2002, Little Red`s Tango) actiune care tinde mai mult spre ridicol (chiar daca si altii au mai facut-o, dar cu mai mult succes macar). Si pe deasupra e si unul dintre cele mai lungi si mai obositoare texte ale antologiei.

The Bees de Dan Chaon (McSweeney`s #10,2003) este un bun inceput pentru o antologie de genul asta, dar din pacate pentru mine, am trait cu impresia ca am mai citit-o pe undeva. Este povestea unui barbat care si-a inecat tineretea in alcool, dar a reusit sa-si refaca pina la urma viata. Totusi umbrele trecutului isi fac simtita prezenta in viata personajului amenintandu-i, la propriu, viitorul si existenta. Un text ce surprinde foarte bine psihologia si trairile celui pus din nou in fata unor conditii despre care credea ca nu-l mai pot afecta cu nimic.

Cleopatra Brimstone (2001, Redshift) de Elizabeth Hand este exemplul cum o introducere prea lunga poate dauna grav povestirii. Totusi am avut rabdare si pina la urma consider ca am fost rasplatit. O tanara pasionata de lumea insectelor descopera ca are anumite calitati paranormale si “nesanatoase” pentru partenerii de o noapte. O povestire potrivita pentru o asemenea antologie.

The man on the ceiling (2000, chapbook, American fantasy) de Steve Rasnic Tem & Melanie Tem, unul dintre cele mai titrate texte alte antologiei premiat de altfel cu Bram Stoker Award, the International Horror Award si the World Fantasy Award si care  pe mine m-a lasat cam rece. Si poate motivul ar fi tocmai pentru ca se considera ca este vorba de un text aflat la intersectia dintre fictiune si autobiografie si nu unul mai explicit si mai la obiect. Teama pentru ziua de maine si pentru viitorul copiilor isi pune amprenta si amplifica la maxim trairile si experientele senzoriale ale parintilor. Eu nu prea m-am dat in vant dupa povestire. Cum de altfel s-a intamplat si cu The great God Pan (1988, Prime evil) de M. John Harrison sau mai renumita The voice of the Beach (1982, Fantasy Tales 10) de Ramsey Campbell.

O combinatie de horror si New Weird destul de reusita este Body (2004, The Wavering Knife) de Brian Evenson. Se urmareste cu atentie cum  pornirile animalice sunt foarte greu de stapanit ca sa nu mai vorbim de infranat cu totul si orice incercare de a le stopa este sortita esecului.

In Louise`s Ghost (2001, Stranger Things Happen – si premiata cu Nebula Award for Best Novelette in 2001 ) de Kelly Link avem un dialog “interesant” intre 2 personaje care se numesc ambele Louise. Suna distractiv, nu? Povestirea musteste de stilul incarcat de ciudatenii si tipicarii deja patentat a lui Link, dar care nu m-a agatat si de data asta.

Un text inchinat aptitudinilor neexploatate si lasate la naftalina, dar care pentru altii pot avea o importanta capitala este The sadness of detail de Jonathan Caroll ( Omni, 1990). Un text ok.

M. Rickert ne face martori la un abuz cu tente incredibile asupra unei femei in Leda (2002, The Magazine of Fantasy & Science Fiction).

O povestire cu o constructie horror clasica este si In praise of Folly (1992, Metahorror) de Thomas Tessier. Roland, un membru al unei Asociatii a ciudateniilor din toata lumea, este trimis sa investigheze o veche mosie ce a apartinut unor milionari excentrici. Plimbare care ii va fi evident si din pacate, fatala. Reteta veche, dar interesanta.

Trei tineri raman izolati in desert in drum spre Vegas, aventura lor luand in final o turnura neasteptata. Si asta pentru ca unul dintre personaje dovedeste ca poseda un instinct de supravietuire mai puternic decat ceilalti. Dar si o constiinta care nu se incarca prea usor. Nimic supranatural in Plot twist (2002, Dark Terror 6) de David J. Schow, doar vechea poveste despre natura duala a firii umane.

The two Sams (2002, Dark Terrors 6) de Glen Hirshberg nu m-a atras.

Notes on the writing of horror: A story Copyright, Thomas Ligotti (1991, Dark Horizons). Este discutabila prezenta unui text despre cum sa scrii o povestire horror, intr-o antologie dedicata cititorilor si nu scriitorilor. Bine, are si o mica povestire in interior, ce este adaptata si modificata in functie de ce vrea sa demonstreze autorul, dar mie oricum tot mi s-a parut ciudata selectarea ei pentru antologia de fata.

Unearthed de Benjamin Percy (2006, The language of Elk), Gardener of heart de Bradford Morrow (2005), The green glass sea de Ellen Klages (2004),  Black Dust(2002) de Graham Joyce, October in the chair(2002) de Neil Gaiman.
Sunt povestiri fara mult zvac sau elemente deosebite. Probabil mai important e numele autorului decat textul, in cazul unora dintre ele. Citite, dar zic pas.

Si dupa cum era normal ca din nicio antologie respectabila dedicata misterului sa nu lipseasca nici taticul lor, Stephen King, nici antologatorul de fata nu a ramas imun la scrierile Regelui. The ballad of the flexible bullet (1984, The Magazin of Fantasy & Science Fiction – ce vremuri! Regele trimitea texte la reviste) este dedicata scriitorilor, dar in special celor care cred ca succesul scrisului se datoreaza mai ales inspiratiei unor muze. Totusi dupa cum ne asteptam, muza lui King este mai neobisnuita. Textul incepe cu prezentarea personajelor si a intamplarilor care conduc spre un final incendiar, incarcat de tensiune si precipitare a actiunilor. Adica o constructie tipica povestirilor lui King. Vorbarie cat cuprinde, pentru ca in 2,3 pagini, aproape de incheiere, sa se concentreze intr-un ritm alert asupra punctului culminant si deznodamantul scrierii dupa formula clasica . Am ramas multumit ca inca mai am de descoperit texte de-ale lui King.

Si ca meniul sa fie complet, surpriza!…Urmatorul text este a lui Joe Hill, fiul lui King. 20th Century Ghost (2002, The high plains literary review) mi s-a parut a fi ok ca poveste si realizare, cu mult peste altele din antologie. Fantoma unei tinere bantuie incontinu un cinematograf. Pina la final vom afla care este povestea ei si ce rol va juca patronul cinematografului in istoria de fata.

The kiss (1999, Subterranean gallery) de Tia V. Travis pare mai mult o povestire cu influente politiste, desi in aparenta nu lasa impresia asta. Missolonghi 1842 (1990, Isaac Asimov`s Science Fiction Magazine) de John Crowley apeleaza la mitologia greaca si la mitul lui Pan, intr-o povestire cam lunguta pentru mesajul transmis. Antologia se incheie nereusit cu Insect dreams de Rosalind Palermo Stevenson (2003). Text  prea lung si fara  o idee coerenta in spate.

Per total este o antologie la fel de inegala ca si restul celor deja existente pe piata, cu texte buna, dar si slabe si in care nu am gasit multe surprize, insa cele bune compenseaza intotdeauna cu pierderea de vreme de la cele slabe. Situatie valabila doar daca mai incerci sa le mai si duci la capat.

4 Comments

  1. ” Este discutabila prezenta unui text despre cum sa scrii o povestire horror, intr-o antologie dedicata cititorilor si nu scriitorilor[…]”

    Da, pai stii vorba aia, in ranita oricarui soldat se afla bastonul de maresal? Fiecare scrie How To-uri, de zici ca la americani literatura fantastica e ca mobila de la Ikea, cu instructiuni de asamblare 😀

  2. Dupa mine Kyo este o bruta care a citit prea multe carti cu zombie si nu mai are sensibilitatea sufleteasca si lirica sa aprecieze scriitorii si povestile din antologia asta. Va somez sa pasati cartea la dreaming jewel sau jen si sa mai vedem o recenzie.

  3. Intr-adevar, mie imi suna bine. Dar cum m-am lenevit rau, rau de tot la recenzii in ultima vreme… chiar nu cred ca ar ajunge parerile mele aici, chiar daca as citi cartea.

  4. @aronbiro

    am citit cam multe carti de weekend, true 😀 , dar oricum nu cred ca asta e motivul adevarat pentru care nu am gasit interes in textele unora dintre autorii de mai sus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu