Știri și mai întîrziate…

Zilele acestea, multumita MoshuluiSF am ascultat inregistrarea emisiunii “Exploratorii Lumii de Maine” dedicata ascensiunii SF-ului romanesc, ocazie cu care mi-am amintit ca nu am scris nimic despre Ad Astra 2011.

Asadar, dupa o trezire la ora 5:45 (de fapt nu am dormit mai deloc, din pricina emotiilor) si o convorbire matinala (pentru mine) cu domnul Ghidoveanu, plina de “Ăăă…” din partea mea, am purces incalzit spre locul unde se comite an de an Ad Astra, conventie mica dar cu traditie pe plaiurile locale.

Din punct de vedere al locului de desfasurare, nu au fost surprize, toate au fost la fel de bune precum la editiile anterioare. O singura problema: spatiul de parcare. Nu ca nu ar fi suficient in mod normal, dar cind este vorba de o conventie… Am avut noroc, am prins ULTIMUL loc de parcare disponibil. Deh, vorba aceea, cine se scoala de dimineata, prinde loc de parcare. 🙂

Primul panel la care am participat a inceput fix la ora 11:00 (o zi de simbata), si s-a intitulat “What is Horror?“. Pe linga subiect, punctul de atractie a fost prezenta lui Stephen Jones si Ellen Datlow, editori “de groaza” bine cunoscuti in spatiul anglo-saxon (Datlow a ajuns si in RO prin antologia The Year’s Best Fantasy & Horror, publicata la Nemira). Discutia a fost destul de animata, iar cea mai interesanta contributie mi s-a parut a fi cea a lui Jones. Printre altele s-a spus ca Horror-ul nu este un gen, si mai degraba e emotie trezita de plot si stil. Nu te apuci sa scrii pur si simplu Horror. Textul trebuie sa aiba in primul rind poveste, relatii, personaje, motivatii, nu doar o idei sau imagini terifiante. S-a mai spus ca generatia care a citit “Twilight” (or so) ca prima carte cu vampiri, nu poate crede ca vampirii pot fi personaje negative in texte horror; carti precum “Dracula” sau “Salem’s Lot” sint de neconceput.

Al doilea panel a fost de fapt o discutie libera intre Scott Edelman si Kathryn Cramer, ocazie cu care am aflat ca venerabilul David G. Hartwell intentioneaza sa se retraga din viata editoriala. Cind? Inca nu se stie… In alta ordine de idei, panelul asta este din categoria “se intimpla si la case mai mari”. Adica discutia a fost intre doi insi, Edelman si Cramer, iar in audienta au fost tot doi insi, eu si o doamna. A fost un pic ciudat in primele minute, dar discutia s-a incins rapid nu ma mai interesat ce-i in jur.

Steamboyz

 

Urmatoarea intilnire a fost dedicata antologiilor, iarasi cu Ellen Datlow, Stephen Jones, Kathryn Cramer, plus Don Hutchinson si Caro Soles. Si iarasi Stephen Jones mi s-a parut cel mai cu picioarele pe pamint, pe cind colegii sai americani s-au cam pierdut si contrazis in ce au spus. Pintre altele, se pare ca marile edituri americane sint impotriva autorilor noi, cu grad mare de risc, mai ales cind este vorba despre antologii. Prima conditie petru aparitia unei antologii originale este atragerea unor nume mari, autori de bestsellers. Au fost cazuri cind antologii intregi au fost aminate pina cind autorii importanti au comis textul, promis editorului si apoi tot aminat. Din punct de vedere editorial, America este acum mai mult o tara a imposibilitatilor decit a tuturor posibilitatilor. Situatia a fost rezumanta de Kathryn Cramer: “I need permission to do my art.

Din acest punct de vedere, britanicii stau mult mai bine, sau macar Stephen Jones sta mult mai bine. Evident, si publisherii britanici prefera nume mari, dar nu se cramponeaza de asa ceva. Atitudinea lor e mult ceva de genul: “You didn’t get Stephen King? Well, bad luck… Maybe next year“. In acelasi timp, sa ai nume mari care iti trimit texte poate degenera intr-o situatie foarte problematica daca editorului nu-i plac textele. Adica nimeni nu vrea sa fie in situatia sa-l refuze pe Stephen King, si mai ales sa explice de ce…

A venit vorba si de ebooks… Cramer a zis ceva despre cum self-publishing-ul produce o gramada de lucrari slabe, si cum faptul ca o carte este publicata de o editura ar fi un fel de garantie a calitatii – o afirmatie destul de discutabila din punctul meu de vedere. Publica si eduturile destul “crap”.

Spre final cineva a intrebat despre “tips” pentru autorii aspiranti. Prima chestie: Datlow a spus ca-i interesata de nume noi, desi in prealabil spusese ca ea nu citeste slush-pile; aici sa-mi dati voie sa cred ca datorita coditiilor impuse de publisheri, editorii americani sint pre putin interesati de autori noi. A doua chestie: Jones a dat singurul “tip” veritabil, care suna cam asa intr-o traducere aproximativa: “daca scrii un text extraordinar cu vampiri (de exemplu), nu-l trimite editorilor cu un titlu gen “Vampirii” – titlul este foarte important pentru prima impresie“. A mai adaugat ca pentru o antologie, a schimbat intens mesaje pe e-mail timp de patru zile cu autorul unui text care ii placea foarte mult, dar care in opinia dinsului nu avea un titlu potrivit. Datorita lui Marian Truță pot sa ma laud ca am avut si eu o experienta similara… 😀

Steam powered Gatling gun

Pe holuri am avut sansa sa admiram citeva costume si gadgeturi steampunk, unele foarte reusite, precum acea mitraliera Gatling foarte impresionanta. In a doua parte a zilei a fost un pic de buluceala ocazionata de o sedinta de autografe. Unul dintre autorii prezenti, Mercedes Lackey a facut o chestie destul de aiurea: in cadrul unui panel a oferit audientei o cantitate semnificativa de carti gratis, iar la sedinta de autografe treaba asta a creat o coada imensa in comparatie cu ce se intimpla la mesele celorlalti autori – cam lame faza, dupa parerea mea.

Din pacate eu am fost prezent doar simbata. Per total conventia mi s-a parut mai slaba ca organizare decit alte dati, panelurile pareau puse in program cu furca si se intimplau prea multe lucruri in acelasi timp. Au fost si paneluri bune, dar parca s-au intimplat din greseala. Pentru mine omul conventiei a fost Stephen Jones, iar zapacita evenimentului a fost Elizabeth Vonarburg – ar fi trebuit sa fie in panel cu Edelman si Cramer, dar cica a uitat; de altfel a comis-o si a doua zi la unul din panelurile lui Costi. Imi pare rau nu am reusit sa ajung duminica macar la panelul despre SF-ul european (la care s-a zvonit ca Steampunk: A doua revolutie o sa fie tradusa in engleza).

Costi cu cartile pe masa; in public, primul rind din dreapta spre stinga David G. Hartwell, Karl Schroeder, Kathryn Cramer.

 

Ne vedem in toamna la SFContario, cu Scalzi si Dozois.

PS. Am vrut initial sa scriu post in nota “miscarii SF” romanesti spre a ilustra un anumit punct de vedere, dar rezultatul suna atit de nasol incit am lasat-o balta. Incepea cam asa:

In zilele 8 – 10 Aprilie 2011, s-au desfasurat Consfatuirile Ad Astra, editia cu numarul 29. In dimineata zilei de simabata, 9 aprilie, lucrarile au debutat cu dezbaterea “Ce este Horrorul”, in cadrul careia Stephen Jones si Ellen Datlow au prezentat referate pe tema data. In continuare Dr. David G. Hartwell a prezentat comunicarea stiintifica…

P.P.S Relatare semnata de Costi aici, si Peter Watts aici.

 

4 Comments

  1. sunt curios cum se fac alegerile si la antologiile Best of…daca treaba se misca la fel ca la cele originale, e clar…

    ma lupt acum cu un “best of” gigant – am ceva luni de cind l-am inceput- cred ca e un Strahan.

    nu stiu cum se face ca o povestire de Abercrombie am citit la viata mea si tocmai asta e si in antologie.si numai de best of nu e.

    e jale mare la antologii 😀

  2. Best-urile sint antologii retrospective – lucrurile ar trebui sa fie mai simple, acolo textele deja exista, e doar selectie. In afara de ratiunile de marketing ce conduc la publicarea unor volume barosane, cred ca editorii incearca sa acopere o gama cit mai mare de gusturi. Eu personal consider ca daca un astfel de volum imi ofera 50% texte care imi plac mult, atunci merita. Tot legat de gusturi, se pare ca in ultima vreme alegerile lui Rich Horton si Strahan se pliaza mai bine pe preferintele mele decit Dozois…

  3. Dozois nu stiu pe preferintele cui se bazeaza… poate pe ale lui. Iar daca e asa… hm, hm.
    Faina poza cu Steampunku nost pe masa lor.

  4. Da, “Exploratorii Lumii de Miine”, faina emisiune,si mai era joia tineretului la tv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu