News Flash…tactici de promovare si criza cartilor

***

Saptamana trecuta a aparut in Romania libera un articol despre strategiile de promovare ale editurilor noastre, strategii conventionale sau de gherila, cu impact vizibil asupra potentialilor cititori. Se pare ca vechile practici in care o carte era prezentata intai in mass media si apoi in cadrul unei lansari la care participau “binevoitorii” nu mai sunt chiar la moda, multi dintre marii jucatorii pe piata cartilor romanesti regandindu-si intregul sistem de promovare.

Articolul nu este completat chiar cu toate editurile importante, Humanitasul n-a raspuns, Paralela 45 nu apare,  iar despre cei de la Nemira nu se sufla nimic de parca nu ar exista,  asa ca autorul strange  o “mica” bila neagra de la mine. Avem pareri si strategii de la editurile, Trei, Curtea Veche, Tritonic, Polirom si chiar si Ministerul Culturii si Cultelor este prezent cu o initiativa laudabila dar probabil datatoare de migrene la costuri pentru un editor autohton.

Lansari cu formatii muzicale, nume originale de romane (vezi Letopizdet opera scriitorul Alexandru Vakulovski, nu stiu daca titlul “face toti banii” dar probabil ceva rumoare tot a creat), lipirea pulverizarea de stencils-uri prin toate locurile publice si firidele (mai lipsesc copacii) ca in cazul lansarii megahitului lui Stieg Larsson, Barbati care urasc femeile (si stati asa ca urmeaza la lansare si partea a doua), bloguri de carti (vezi cazul scriitorului Andrei Ruse), filme documentare, videoclipuri de prezentare sau campanii online complexe se inscriu in noul trend publicitatar adoptat de multi dintre editorii nostri. Nu stiu exact cat costa o campanie de promovare la o editura romaneasca cu pretentii insa cei 100 de euro cheltuiti de Polirom in campania online de sprijinire a romanului Firmin de  Sam Savage, mi s-au parut o suma parca de nivel local mai degraba decat national. Poate e de invatat aici ca nu neaparat  banii fac totul ci ideea in sine este cea care innobileaza.

Pe final apar si cei de la RAO care ne “ameninta” ca vor exploata fara mila resursele internetului in promovarea ultimei aparitii in seria scriitoarei Stephenie Meyer. Eu as spune ca inainte de amenintari ar trebui sa-si puna la punct intai adresa de web care de pe la inceputul anului e intr-o constructie vesnica si nesfarsita. Dar probabil se poate trai si fara.

***

In ziarul Ziua avem un alt articol relevant pentru situatia care s-a construit incet-incet  odata cu lansarea mult ravnitelor “ziare cu carte”.  Se pare ca acestea au luat circa 15% din piata de carte din Romania, piata estimata lacarti 130-150 de milioane de euro, dupa declaratia lui Mihai Penescu, presedinte al Uniunii Editorilor din Romania (UER) si director al editurii All. Am ramas surprins sa vad ca Presedintele Asociatiei Editorilor din Romania (AER) si in proprietar al editurii Curtea Veche, este acelasi domn  Grigore Arsene despre care se vorbeste si aici, si nu prea de bine. Cert este ca ca ziarele cu carte, Cotidianul, Adevarul, acum si Jurnalul National, lovesc in editorii autohtoni mai mult sau mai putin, acestia din urma vorbind si de practici neloiale ale publicatiilor in cauza .

E oficial.Avem criza si la carti! Editurile reduc din personal iar vanzarile ar fi scazut cu 30% fata de aceeasi perioada din 2008. Solutia:  diminuarea sau poate renuntarea la taxele aplicate industriei de carte dupa cum precizeaza  pe finalul articolului domnul Grigore Arsene.

20 Comments

  1. Kyo, doar o precizare: stencils-urile nu sunt lipite. Se face un sablon din care se decupeaza “imaginea” si peste el se pulverizeaza vopseaua. Le cam mananca pe fetele de PR de la Trei deoarece stencils-urile sunt, din cate stiu eu, considerate act de vandalism. Sa le faci e cool, sa te lauzi in presa… Oricum, mai bine stencils inteligente cu carti decat mazgaleli cu patronii de cluburi de fotbal

    Legat de criza: problema cea mai mare nu e ca au scazut vanzarile (in unele locuri au ramas la fel), ci ca librarii nu mai dau banii editurilor pentru cartile pe care deja le-au vandut. Tu poti sa vinzi si mai mult decat inainte de criza, dar problema cea mai mare e ca nu-ti primesti banii cu lunile.

  2. Multumesc. Uitasem :D.Teoretic din cate stiu si stencil-urile alaturi de graffiti-le sunt considerate un fel de arta :)Bine, in cazul nostru nu prea e…

  3. Da, sunt o forma de pop cult, dar depinde unde le faci. La noi nu prea exista spatii amenajate special, asa ca sunt smangalite cladirile orasului.

  4. (rao cumpara baze de date cu adrese de insi care nu le-au furnizat in viata lor datele cu pricina. sictir, rao.
    ceea ce oricum inseamna sictir implicit alora care le vind bazele de date cu pricina.)

  5. rao ne-a trimis azi – mie si mamei – broshurele cu ultimul sirop marca stephenie meyer. au aterizat direct in cosh. nu apreciez reclama nesolicitata.

  6. Azi a aparut si in Adevarul un articol despre “cartea in vremuri de criza”:

    http://www.adevarul.ro/articole/cartea-in-vreme-de-criza.html – o sa apara la Nemira inca o carte de Barnes. Hip hip hurray 🙂

    Cam aceleasi informatii sunt si in Dilemateca pe martie.

    Despre Rao: nu pricep de ce se agita atata cu vol. 3 din chestia aia cu vampirii… Oricum s-ar fi vandut. Mai bine faceau un fan club si stiau pe cine sa spamuie.

  7. asta se numeste concurenta.
    sa vina cu solutii nu cu scuze

  8. Statul poate scadea sau elimina TVA-ul la carti (sunt multe state in care TVA-ul e zero), dar cel mai important e sa existe o politica serioasa si fonduri pentru achizitiile bibliotecilor.

    Ati citit articolele din Dilemateca despre politica de achizitii? Mii sau zeci de mii de volume cumparate de la edituri gen Cartex 2000 sau altele de care nu a auzit nimeni, aceleasi povesti si autori decedati de mai mult de 70 de ani care oricum in comunism au fost tiparite in sute de mii de exemplare. Prin comparatia, de la Humanitas sau Polirom erau achizitionate cateva sute de exemplare…

  9. dar chestia asta cu cartile intrate in librarie cu pretul de vinzare din care librarul isi trage cei 30%-60% nu e e cumva dintr-o lege? ca daca da, statul ar putea interveni schimbind legea. sa intre cartile in librarii cu un pret, la care librarul isi pune adaosul comercial. si sa-i ia statul impozit in functie de adaosul pus. astfel incit daca pune ca ghiolbanul 100% adaos (cm face, de fapt, diverta acum) sa-i ramina dupa impozitare tot cit i-ar ramine si daca ar pune doar 30%. si-atunci poate vom avea si noi carti la preturi decente (sa zicem in acceeasi proportie care exista intre pretul cartii la ei si salariile lor – ma refer la aia de-afara, ca noi avem preturi ca la ei si salarii ca la noi).

  10. da, vlad, dar la biblioteci, daca e vorba de banul public, editorul mai deschide usa si cu capul, cum se spune, avind miinile ocupate (nu de pachetele cu carti). asta nu era o sugestie. era un fapt.

  11. am citit articolul din adevarul: “Editura Vremea a înregistrat scăderi cu 10-40% mai puţin faţă de anul trecut”. bine ca n-a avut scaderile in plus…

  12. Cind dracu mai iese si site-ul asta de la Rao?ca parca e de vreo “doi ani” de cind il tine in reconstructie???(sau o fi ca autostrazile Romaniei?)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Haiganu